Vintertur från Sulitelma

Hej,

Håller på att planera årets vintertur, som är tänkt att starta i Sulitelma. Idén just nu är att först gå över Blåmannsisen, ned mot Virihaure, över isen och sedan genom Padjelanta in i Sarek.

Har någon erfarenheter från denna sträckning? I synnerhet:

- Är Blåmannsisen rimligt farbar? Vi har såväl utrustning som kunskap för glaciärfärdsel, men om glaciären är för bökig tar det för lång tid.

- Var åker man lämpligast ner i riktning Virihaure? Den långa N-V tungan mot Gasakjavre?

- Hur är isen på Virihaure?

Hälsn. Erik.
 
Dåligt med svar...

Tjao.
Ser att du fått dåligt med svar på denna fråga. Kan bero på att det måste vara väldigt få som färdas denna väg. Kolla med Padjelanta stugförening, de som driver stugorna längs leden. De haar kontakt med renskötarna och de har utan tvekan koll på Sjöisarna!
Glaciären...där skulle jag frågat naturbevakarna i området. Dem hittar du om du ringer till Länsstyrelsen i Norrbotten (0920-96 000) De lär för övrigt också veta ett och annat om sjöisarna. Naturbevakarna tror jag kan lotsa dig till rätt folk i Norge.

Lycka till så kanske vi ses i Sarek!
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna
 
Ja jeg kan også gi noen opplysninger, siden ingen andre har gjort det.

Først, det er rimelig vanskelig å komme opp på Blåmannsisen fra Sulis, du må i alle fall unngå Småsorjusvatnan og gå opp vest for disse. Selve isen skal være reliativt grei, men den tunga mot Leirvatnet (som for øvrig går NØ, ikke NV som du sier) skal du unngå. Den er oppsprukket.

Jeg er forresten forbauset over at dere har lagt ruta over Blåmannsisen. Det ville være mye lettere å gå til Sorjusjaurestugan (Konsul Person stuga) og legge turen nordover rett før hytta. Da kommer dere greit ned til Virihaure. Det er svært værutsatt på selve breen, selv turen mellom Sulis og Sorjus kan være tøff nok der ruta går.

Jeg var selv på sørsiden av Saltfjellet i nyttårshelga, men vi har mange venner med hytter i Sulis. Vi hadde alle det samme problemet at det er svært vanskelig i fjellet akkurat nå. Bunnløs snø etter lang tid med snø og kulde (uten varmegrader som pakker snøen bedre). Vi brukte 1,5 timer på ca 2km til hytta, og da var vi godt svette også. Men det skal sies at vi hadde jo med litt proviant i pulken da også. Likevel er det ikke mange ganger jeg har opplevd at skistaven går ned gjennom snøen helt til håndtaket uten å møte motstand. Mange ganger sank vi ned til knedybde med vanlig fjellski. Da går det sakte fremover.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
gaazmaa lägerteknik för vintertur Turskidåkning 65
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5
josia Sulitelma - Kvikkjokk, och vidare till Saltoluokta Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.