Vintertältning med barn

Hej!

Tänkte se om det är någon som har vintertältat med barn och har några tips.

Vi ska iväg med en 2,5 åring och två hundar. Vana att sova ute har hon då hon sovit ute konstant i vagn sedan födsel. Med det menar jag verkligen konstant oavsett temperatur och väder.

Vi kommer sova en natt ute och vi kommer att sova i närheten av en fjällstation om något skulle på tok.

Tanken är att vi kommer ta en extrapulka där vi har renskinn för att isolera markkylan. Till det så får hon ta vårt Exped Synmat 7 och hennes sovsäck från Mammut (Little mammut mti). Är det för lite? Är den sovsäcken sämre än den åkpåse från Voksi hon sover i på vintern?

Andra tips som inte rör sovet?

/Markus

Följer! Har en i samma ålder. Antar att termos med varmvatten är ovärderligt vid blöjbyten. Lär vara bra med ett ganska robust säkert stormkök också för saker välter lätt med liten :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Min dotter, nyss fyllda 3, är med mej ute året runt. Dock kan jag inte ge så mycket tips gällande just fjällen, eftersom vi mest håller oss i Småland och numera använder kamin i tältet. Hon har aldrig frusit ute, och när det är extra kallt så har jag lagt över ett lätt duntäcke över hennes sovsäck samt att hon sover i tjockt fleeceställ. Det har snarare blivit att hon blivit för varm.

Tips annars är väl MYCKET snacks och gott, ta det på barnets villkor och inte ha för höga krav och förväntningar gällande att hinna vissa sträckor inom viss tid. När jag är ute med min dotter planerar jag bara lite grovt hur vi ska gå eller paddla, sen får man se hur mycket man hinner, eller om det blir mer lägerliv av det.

Vintertältar ibland med mina 4 barn, som idag e 8-13 år gamla.
Jag använder sovsystem med inre dunsäck o yttre syntetsäck. Ligger på exped downmat ul 7. Sovsäckarna väger ca 1500 g tsammans. Ullunderställ (aclima hoodie) samt innerhandskar på. Vårt rekord är -29 grader, utan att det var kallt eller på nåt annat sätt obehagligt.
Vi tältar alltid i anslutning till fjällstation för jag har inte riktigt orken till att smälta vatten till 5 personer son konstant motionerar.
Mitt sovsystem är endast bekvämt i temp kallare än -10.
Mina söner klarar temp ner t -10 i en sovsäck för -1, men detta är individuellt förstås. Lär er hur ert barn funkar så nätterna blir bekväma för hen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips