Vintergas deluxe -48

Tack! Hittade faktiskt just en liten skvätt gammal Primus Power gas när jag gick genom gömmorna här och konstaterade att det inte var samma blandning som Biltemas. Kanske ska jag köpa en Power gas och en Winter gas så lär man ju vara tillräckligt förberedd. Hade tänkt att vara på ett ställe där det går att elda med ved också, det är ju det optimala vinterbränslet när man inte behöver bära på det...
 
Nu har jag läst lite mer om Primus Power gas här. Tror inte riktigt att det är vad jag letar efter ändå och verkar inte vara så lätt att få tag på heller. Om jag inte hittar Mapp eller Sievert 2208 eller liknande så får det nog bli t-sprit ändå.
 
Flaskor som ger gas vid låg temperatur (läs propan och propylen) har betydligt robustare flaskor med ett 4-siffigt EN-nummer medans flaskor med EN417 är mer begränsade i hållfasthet och därför har inte högre tryck eller lägre temperaturområde än motsvarande vad primus powergas kan ge och betyder att blandningen i princip aldrig har mer än 50% propan i sig och resten 'utspätt' med n-butan och isobutan oavsett tillverkare.

flaskor med propan skall tåla minst 27 Bar och de med Propylen minst 30 Bar innan de sprängs/säkerhetsventil öppnar sig.

EN417-flaskor ligger maxtrycket på 20.5 Bar och skall ha öppnat sig/sprängs innan 24 Bar typ.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.