Vintergas deluxe -48

Ja det skall inte vara något problem.Vanliga campingaskök går ju med adapter att köra mot dom här blåa påfyllningsbara högtryckspropanflaskorna.

Fanns några träffar om folk som provat lite med mappgasen i uk o usa.

Hittar liten olika fakta om vilka gaser det i.g handlar om.Det verkar finnas lite olika gasmixar...det skall inte finnas Butan i en köldtålig..skall åka förbi o försöka rota i det om jag hinner nån dag

Xxargs lär kliva in här om han ser, det har varit uppe förut men 7/16 gängade lätta engångsflaskor med fanns inte i Sverige förr.

Om det är riktigt mappgas så kan gasköksfolket köra nedåt nästan -50.
 
Liknar ju en Siverts Gasvariant som inte längre finns tyvärr. Funkade fint i mina kök i alla fall.
Tänk på att flaskan bör står upprätt bara.
 
Så stor skillnad är det inte så det spelar roll.
Temperatur i lågan upp till 2700 grader C jämfört med vadå, typ 1900-2000 grader för ren propangas. Aluminium smälter vid typ 700 grader, stål vid 1400-1600 grader beroende på legering, titan vid knappt 1700 grader.
Det är inte läge att torrkoka kastrullen med MAPP-gasen i alla fall!
 
Näe men man har ju vatten i...torrkoka något över huvudtaget skall man inte i göra förutom i stål eller titan.

Men även då får man problem , diskning sker med mejselhammare och slägga.
 
Näe men man har ju vatten i...torrkoka något över huvudtaget skall man inte i göra förutom i stål eller titan.
Men även då får man problem , diskning sker med mejselhammare och slägga.
Nå, det vet jag väl... det var en retorisk kommentar det där om torrkokningen, (även om ingen förstod ironin) men det är antagligen enklare att klanta sig om lågan är väldigt het. En fundering dock: spelar det roll hur lågan ser ut? På Optimus Crux och liknande brännare är ju lågan ganska bred och rundstrålande, men på Primus TiLite och MSR Pocketrocket är lågan ganska smal och koncentrerad. Jag har bränt/bucklat botten på en kastrull på TiLiteköket, utan att ha torrkokat, det var kvar kokande vätska i kastrullen. En MAPP-butelj på den brännaren känns som en farlig kombination!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.