Vinterförhållanden för turen Ritsem–Kebnats (skidor & pulka, 30 mars)

Hej,



Hej,
Först och främst: jag kan inte svenska och hoppas att den här texten är korrekt översatt :). Vi planerar från och med den 30 mars en tur med skidor och pulka från Ritsem till Kebnats via Akkajaure, genom Ruohtesvágge, till Mikkastugan, vidare genom den breda dalen väster om Ähpar, över sjön Pietsaure och till Saltoluokta. Vi har inte gjort så många vinterturer tidigare och vill därför följa en beskriven rutt. Nästan allt är förberett. Nyligen tittade vi på vädret i området och såg att det verkar ovanligt varmt. Vi vet att det är tre veckor kvar till turen och att väderprognoser bara sträcker sig 2–3 dagar framåt, men vi undrar om någon här känner området väl och kan sätta det nuvarande varma vädret i sammanhang? Vi måste trots allt korsa Akkajaure två gånger samt några älvar och bäckar, och utan snö är det ganska tungt att dra pulkan ;-).

Tack på förhand!

Uwe
 
Hej Uwe,

Kul att ni upptäckt Sarek och norra Sverige och hoppas ni får en fin tur. Även om det har varit en ganska snöfattig vinter uppe i Sarek är det mycket liten risk att ni kommer behöva dra pulkan över barmark några längre sträckor. Som man kan se på SMHI's snödjupskarta (https://www.smhi.se/vader/observationer/snodjup) är det mellan 50-100 cm med snö i Sarek just nu.

1: Den största utmaningen när man korsar Akkajaure är att det är ett vattenmagasin vilket medför att isförhållanderna kan ändras när mycket vatten försvinner ner i vattenkraftverket. Det sagt har det alltid funnits en skoterled över sjön de gånger jag skidat över den och så länge som skotrarna åker över isen brukar det vara lugnt att följa efter i deras spår.

2: Det borde vara rejält tjock i på alla sjöar där uppe i år. Både Januari och Februari har varit mycket kalla och det har varit relativt sett ganska lite snö. Om man dessutom kollar in 21-dagars prognosen för Ritsem på yr.no (https://www.yr.no/en/21-day-forecast/5-201300/Sweden/Ritsem) ser det i medel ut att hålla sig en bit under nollan i medel = ingen snö/issmältning att tala om.

3: Detta betyder även att risken för att några bäckar ska gå upp är mycket begränsad. Och normal sett är det inte förrän man kommer fram i början av Maj som detta brukar inträffa även om det naturligtvis skiljer sig från år till år.

4: Från Saltoloukta till Kenats går det en skoterled och man kan även få tjuts med skoter om man vill.

BR

/ Stefan Undvall
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej,



Hej,
Först och främst: jag kan inte svenska och hoppas att den här texten är korrekt översatt :). Vi planerar från och med den 30 mars en tur med skidor och pulka från Ritsem till Kebnats via Akkajaure, genom Ruohtesvágge, till Mikkastugan, vidare genom den breda dalen väster om Ähpar, över sjön Pietsaure och till Saltoluokta. Vi har inte gjort så många vinterturer tidigare och vill därför följa en beskriven rutt. Nästan allt är förberett. Nyligen tittade vi på vädret i området och såg att det verkar ovanligt varmt. Vi vet att det är tre veckor kvar till turen och att väderprognoser bara sträcker sig 2–3 dagar framåt, men vi undrar om någon här känner området väl och kan sätta det nuvarande varma vädret i sammanhang? Vi måste trots allt korsa Akkajaure två gånger samt några älvar och bäckar, och utan snö är det ganska tungt att dra pulkan ;-).

Tack på förhand!

Uwe
Jag skidar samma sträcka 12-21 mars med en grupp. Kan höras efteråt om du vill.
 
Precis kommit ner från Kaitum till stora sjöfallet och snön smälter fort. Vatten öppnas upp och mycket flödvatten på teusajaur. Men det är fjället. Det kan bli kallare och komma snö och sen är allt bra igen.
Se till att få dagsfärska rapporter och ha plan b och c klara.
 
Hej Uwe,

Kul att ni upptäckt Sarek och norra Sverige och hoppas ni får en fin tur. Även om det har varit en ganska snöfattig vinter uppe i Sarek är det mycket liten risk att ni kommer behöva dra pulkan över barmark några längre sträckor. Som man kan se på SMHI's snödjupskarta (https://www.smhi.se/vader/observationer/snodjup) är det mellan 50-100 cm med snö i Sarek just nu.

1: Den största utmaningen när man korsar Akkajaure är att det är ett vattenmagasin vilket medför att isförhållanderna kan ändras när mycket vatten försvinner ner i vattenkraftverket. Det sagt har det alltid funnits en skoterled över sjön de gånger jag skidat över den och så länge som skotrarna åker över isen brukar det vara lugnt att följa efter i deras spår.

2: Det borde vara rejält tjock i på alla sjöar där uppe i år. Både Januari och Februari har varit mycket kalla och det har varit relativt sett ganska lite snö. Om man dessutom kollar in 21-dagars prognosen för Ritsem på yr.no (https://www.yr.no/en/21-day-forecast/5-201300/Sweden/Ritsem) ser det i medel ut att hålla sig en bit under nollan i medel = ingen snö/issmältning att tala om.

3: Detta betyder även att risken för att några bäckar ska gå upp är mycket begränsad. Och normal sett är det inte förrän man kommer fram i början av Maj som detta brukar inträffa även om det naturligtvis skiljer sig från år till år.

4: Från Saltoloukta till Kenats går det en skoterled och man kan även få tjuts med skoter om man vill.

BR

/ Stefan Undvall
Tack, det här hjälper mig mycket!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Precis kommit ner från Kaitum till stora sjöfallet och snön smälter fort. Vatten öppnas upp och mycket flödvatten på teusajaur. Men det är fjället. Det kan bli kallare och komma snö och sen är allt bra igen.
Se till att få dagsfärska rapporter och ha plan b och c klara.
Tack. Plan B är på gång och kanske är plan C också en bra idé.
 
Tack. Plan B är på gång och kanske är plan C också en bra idé.
Plan C. Tänk på alt som kan gå sönder och ha nödplan. Fick hjälpa en skidåkare att hjälpligt laga en trasig bindning så han förhoppningsvis kunde ta sig till nästa stuga och där få bättre hjälp.
 
Jag skidar samma sträcka 12-21 mars med en grupp. Kan höras efteråt om du vill.
Hej, har planer att skida i området kommande söndag framåt, har du ny information om förhålllandena? Vi planerar att starta vid Suorva. I bilden har vi en "ungefär" plan av rutten.
Näyttökuva 2026-03-26 kello 15.21.52.png
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.