Vindskyddsmaterial till gaskök

Vindskydd på berghäll ?

Även om jag inte är ute och tältar så ofta, så håller jag på att göra ett vindskydd till mitt gasolkök. Men jag lagar helst till maten på en berghäll (om det finns) och då går det inte att staga upp vindskyddet med tältpinnar.
Någon som har en idé om man då gör för att få vindskyddet att stå ?

Per Brune

Enligt min modell vänder jag tältpinnarna upp och ned med kroken nedåt i nivå med berget. I kroken lägger jag en annan tältpinne vägrätt utåt. På den lägger jag en sten som håller hela konstruktionen på backen.

Har ingen bild men jag antar att du förstår principen.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Smart

niben; sa:
Enligt min modell vänder jag tältpinnarna upp och ned med kroken nedåt i nivå med berget. I kroken lägger jag en annan tältpinne vägrätt utåt. På den lägger jag en sten som håller hela konstruktionen på backen.

Har ingen bild men jag antar att du förstår principen.

Tack, jag förstår. Plankar nog stora delar av din konstruktion.

Per Brune

Re: Vindskydd på berghäll ?

Brune; sa:
Även om jag inte är ute och tältar så ofta, så håller jag på att göra ett vindskydd till mitt gasolkök. Men jag lagar helst till maten på en berghäll (om det finns) och då går det inte att staga upp vindskyddet med tältpinnar.
Någon som har en idé om man då gör för att få vindskyddet att stå ?

Per Brune

Mitt vindskydd står stabilt beroende på att "reflektorskivan" stödjer vindskyddet på mitten och att vindskyddet går runt köket mer än till hälften vilket gör det mindre tippbenäget.
Blåser det så mycket att vindskyddet och köket börjar röra på sig är det nog dags att sitta i tältet och laga mat eller i skydd bakom en klippa. Måste jag välja blåsvädret, så stagar jag upp med en eller två stenar från omgivningen.

/Martin

m4rt1n_a; sa:
niben; sa:
Vikten för skyddet är ca 30g och kostnaden är 30kr för plattan. Tejp, folie och snöre oräknat.

Vad blir vikten om du inkluderar allt, tältpinnar också?

/Martin

Ca 120g, min våg är inte jätteexakt. Jag skulle gissa att vindskyddet ligger på ca 30-40g och 5 st tältpinnar som man max kommer behöva ca 80g.

Själv räknar jag inte med pinnarna då jag för det mesta har tält med mig och ändå släpar på dom.

Om tältet står uppe lagar jag ju mat i absidern, då klarar jag mig utan vindskydd :)

Dessutom har jag ett kupoltält så skulle jag vilja går det att "låna" 2-3 pinnar utan att tältet faller ihop.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips