vindskyddsbyggarproffs efterlyses

Guest

Gäst
För en massa år sen var jag scout, och vi tillbringade sommar som vinter i vindskydd med eld framför som värmekälla om det var kallt. jättemysigt.
Dock vägde pressenningarna en del, mer än tältet man kånkar på idag. dessutom fick man hugga träslanor för att bygga vindskyddet.

Nu tänker jag fixa mitt eget vindskydd (passande för 2 + hund) och letar lätta tåliga vattenTÄTA vävar. Finns nån som vet?
Jag behöver även nån form av tältpinnar el liknande, istället för träslanor att bygga med. Finnss sånt färdigt för vindskydd kanske??? (alla områden är ju som bekant inte sås bra att hugga i...) (och yxa väger)

Eftersom det blir ett par sömmar i väven, hur får man dem vattentäta? Finns nåt som inte klibbar? Jag testade nåt klibbigt blaj en gång (det stod att det skulle torka men.....) och kom hem med halva skogen på tältduken.

Hoppas nån sitter inne med en grymt bra lösning på detta! tjo!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lätta vindskydd

Friluftsvarors vindskydd finns i tre olika storlekar. 9 6 och 3 personers ett trepersoners väger ca 3.5 kilo. Det jag har vägt är inköpt vör ca 5 år sedan så de kan ju blivit lättare.

I detta ingår tältspik och tältstänger till vindskyddet.

I sexpersoners varianten kan man ligga 7 personer.

Lycka till

Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips