vindskyddsbyggarproffs efterlyses

Guest

Gäst
För en massa år sen var jag scout, och vi tillbringade sommar som vinter i vindskydd med eld framför som värmekälla om det var kallt. jättemysigt.
Dock vägde pressenningarna en del, mer än tältet man kånkar på idag. dessutom fick man hugga träslanor för att bygga vindskyddet.

Nu tänker jag fixa mitt eget vindskydd (passande för 2 + hund) och letar lätta tåliga vattenTÄTA vävar. Finns nån som vet?
Jag behöver även nån form av tältpinnar el liknande, istället för träslanor att bygga med. Finnss sånt färdigt för vindskydd kanske??? (alla områden är ju som bekant inte sås bra att hugga i...) (och yxa väger)

Eftersom det blir ett par sömmar i väven, hur får man dem vattentäta? Finns nåt som inte klibbar? Jag testade nåt klibbigt blaj en gång (det stod att det skulle torka men.....) och kom hem med halva skogen på tältduken.

Hoppas nån sitter inne med en grymt bra lösning på detta! tjo!
 
Lätta vindskydd

Friluftsvarors vindskydd finns i tre olika storlekar. 9 6 och 3 personers ett trepersoners väger ca 3.5 kilo. Det jag har vägt är inköpt vör ca 5 år sedan så de kan ju blivit lättare.

I detta ingår tältspik och tältstänger till vindskyddet.

I sexpersoners varianten kan man ligga 7 personer.

Lycka till

Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.