Vindskydd

Länken till XXL

Avsikten var att visa vilken modell jag avsåg med mitt svar, inte nödvändigtvis visa på en produkt med lägre pris. Du köper givetvis vad du själv tycker verkar bäst!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har ett Primus och kvalitén är som vilket annat billigt vindskydd.
Fick täta alla sömmar då de läckte som såll vid regn.
Nu efteråt så hade jag helt klart köpt det på XXL........ billigare och samma kvalitet...... samt större och med dörr istället för bara myggnät.


Tråkigt att dom inte tejpat sömmarna. Vad tätade du dom med?
Användningsområdet kan ju ändra sej med tiden men just nu ser jag nog hellre att det finns myggnät än en dörr. Varför vill man egentligen ha en dörr på ett vindskydd?

Verkar som att alla stora tälttillverkare har satsat på tarps istället för den här typen av vindskydd vilket är lite synd. Eller har jag missat något? Tar gärna fler förslag på vindskydd av liknande typ som primus.
 
Dörr eller ej

Skall du använda det på fjället när regnet sveper ner eller en kall vind blåser så är dörren bra. Då finns inga mygg! På låglandet kan det ju vara bra med myggnät.
Tarp väger ca 1 kg mindre, därför mera efterfrågat.
 
Tråkigt att dom inte tejpat sömmarna. Vad tätade du dom med?
Användningsområdet kan ju ändra sej med tiden men just nu ser jag nog hellre att det finns myggnät än en dörr. Varför vill man egentligen ha en dörr på ett vindskydd?

Tätade bara med vanligt silicon, funkar bra efter det.
Regnar det med bra vind så slår det igenom myggnätet.
Så XXLs skydd hade ju både dörr och myggnät så bara att välja vad man vill ha. Sen var utrymmet större, Primus är lite tight att ha rygga o sova i, men det går ju.
 
Har också ett Primus och håller med om att det är lite litet för att sova i, även om det går. Har också upplevt problem med kondens på insidan av tyget.
 

Bilagor

  • Primus2.jpg
    Primus2.jpg
    71.6 KB · Visningar: 550

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tätade bara med vanligt silicon, funkar bra efter det.
Regnar det med bra vind så slår det igenom myggnätet.
Så XXLs skydd hade ju både dörr och myggnät så bara att välja vad man vill ha. Sen var utrymmet större, Primus är lite tight att ha rygga o sova i, men det går ju.
Morgan, har du ett vindskydd från xxl? Har det isf myggnät?
 
Jag har ett sånt där, något billigt jag köpte i Tyskland.
Fungerar utmärkt vid dagsutflykter i skogen med risk för skitväder vid rast.
Har använt det mycket vid hundträning i skitväder, jyckarna gillar att ligga i det.
Om man drar upp fronten så är det bäst att inte stänga helt utan låta en glipa bli kvar längst upp under det utskjutande taket.
Vid rejält regn så kommer vattnet igenom sömmarna och även duken.
Jag som är 195 cm kan inte ligga i det med fronten stängd.
Det är självstagande så till vida att så länge du har något tungt i det så det inte blåser iväg så står det uppe. Givetvis blir det bättre om man sätter i några markpinnar.
 
Övre 15 cm på "dörren" är myggnät/ ventilation.
Stort tack Morgan och Gundj!

Det blir nog att plocka upp ett sådant från XXL. Känns som ett bra rastskydd att ha med i kajaken.

Var ute igår med en bekant och han hade med en tältkåta. Fy sjutton vad skönt det var att komma ur vinden under fikapausen!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.