Vindskydd

Hej,
Jag flyttar till Växjö i sommar och jag ska såklart bekanta mig med den småländska naturen och skogarna. Jag är ute mycket i skog och mark, både ensam och med familjen (sambo, två döttrar 1 och 4 år). Myggsäsong är det ju tält som gäller, men annars gillar jag vindskydd.

Om du vet var det finns vindskydd, får du gärna tips mig här :)

/Hannes
 
Jag bor i Alvesta två mil utanför Växjö, och letar själv vindskydd i närheten. I växjö finns ett vindskydd i Skir, ganska nära bebyggelse, men väldigt fint beläget i skogen. Där finns grillplats och torrdass och lite små stigar och grusvägar att promenera på.
Jag tror det ska finnas vindskydd vid friluftsbasen Pene (ut mot kronobergs slottsruin, skyltat "kulturstig" till vänster från centrum sett, innan man kommer till kronobergs kursgård.) Men det är jättelänge sedan jag var där och det har byggts en hel del i trakten sedan dess.

I Hjortsberga finns tre (eller i alla fall två) vindskydd precis vid sjön granne med Hjortsbergagården, och Alvesta kommun har 4 vindskydd på Klappudden som jag tror man får utnyttja om man bara hör av sig till kommunen.

Det lär finnas fler, och som sagt, jag letar själv också, så jag hoppas den här tråden får många svar :)
 
Vindskydd i Pene

Hej!

Det stämmer att det finns vindskydd i Stora Pene, på andra sidan dagvattendammen i förhållande till Växjö scoutkårs scoutgård.
Sedan finns det även vindskydd vid Södra bergundasjön, längst söderut ganska nära södra Teleborg.
På andra sidan Teleborg strax söder om Campus finns det också vindskydd.
Sedan finns det även vindskydd vid friluftsbasen Holmarna vid Vederslövssjön.

Hoppas du får många fina nätter.
 
tack för svar

Härligt med flera alternativ! Och bra idé att fylla på med vindskydd efter hand :)

Då är det bara att ge sig ut fram i sommar. Ska bli roligt att utforska trakten.
 
Längs sigfridsleden

Längs sigfridsleden finns vindskydd på några ställen:

- Vid Asasjön på östra sidan, mellan Asa och Tolg
- Vid Tolgasjön på östra sidan nära Nykulla
- Vid Innaren på sydvästra sidan, vägen från Fridsborg norr om Gårdsby
Är ni intresserade av kanot kan? man hyra på campingen i Åby och paddla till dessa platser.

- Vid Hemmesjösjön på nordvästra sidan nära Gransholm
- Vid Rottnen på västra sidan i höjd med Ulvahult

Trevlig tur!
 
Hej

Längs kanotleden Värendsleden finns det många rastplatser varav många har vindskydd, jag kan bekräfta att följande har vindskydd:

Helgasjön, mellan Jule och bruket söder om Åby.
Helgasjön, Skälsnäs
Helgasjön, Helgö, ute vid Jägaregap
Helgasjön, Pene
Helige Å, mellan Bergkvarasjön och Kråkesjön

Sen finns det i:
Bokhultet, nedanför dagvattendammarna (f.d. skjutbanan),
Bokhultet, bakom hundrastgården
Notteryd, i närheten av "klintarna"
Årydsjön, nordvästra hörnet
 
vindskydd

sovplats.se var en kul sajt. Kanske du kan hitta något där. Älskar att sova i vindskydd. Brukar vandra på Sörmlandsleden där det finns 50 st men det är ju inte i dina hemtrakter
 
det börjar likna en lista

Vad roligt med fler tips! Och visst är det intressant med kanot, tack för tipset. Paddlade förresten Stångån från Ösjöfors ner mot Storebro i trakten av Vimmerby i våras. Kanonbra sträcka med lite lagom forsar :) riktigt kul!

Jag gillar och har ofta använt sovplats.se. Bor för tillfället i Östergötland, Norrköping och härikring finns många vindskydd inlagda, som jag besökt. Om ingen hinner före så kanske jag tar mig tid att lägga in dom runt Växjö.

/Hannes
 
Petersburg

Finns även ett fint vindskydd vid friluftsfrämjandets stuga petersburg ute på teleborg, nära södra bergundasjön, sen ett ca 1 km där i från precis nere vid sjökanten. Är ett ute i skogen utanför vikaholm, som ligger relativt ostört.

Lycka till!
 
Hej på er,
Nu har jag varit ute vid Långanäs på östra sidan av Asasjön och det var riktigt fint. Kostar 40 kr per person och natt, men då får man långbord med grästak, stuga, ved och dass för pengen. Hade en härlig tältur med sambo och döttrar :)


Jag har även varit ute vid vindskydden vid Petersburg. Bara en promenad från mitt hem, men de är i behov av upprustning. Nu är det bara att kolla in övriga ställen ni tipsat om :)

/Hannes
 
vindskydd

Alla vi som gillar att ligga ute. Skall vi göra ett krafttag och fylla på sajten "sovplats.se" med våra favoritställen. Vindskydden är så många så det blir ändå ingen trängsel. Iden med sajten tycker jag är lysande.
 
Vindskydd Petersburg

Glöm det jag sa om vindskyddet vid petersburg på teleborg.
Har vart folk där och sabbat helat skiten, golven är sönderslagna, glassplitter överallt,
sönderhoppade tak mm.....Suck!

Jaja, det var fint en gång i alla fall....
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...