Vindskydd toppmonterat kök 2021

Hej!,
Funderar på att införskaffa ett vindskydd (2021) och undrar om det finns några produkter som ni kan rekommendera?

Användningsområde: vår/sommar/höst till en lätt toppmonterad brännare

Ett problem med denna att grytan måste ha liten diameter

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Är det ett krav att vindskyddet ska gå att montera på köket?

Min favorit är biltemas grillbrickor. Klipp bort sargen och kavla ut så att den blir platt.
Lätt, bromsar vinden bra, och typ gratis i inköp.
Inte lika smidigt som monteringsbara lösningar dock.

Välkommen till Utsidan :)
Har du en toppmonterad brännare så är det enkelt att fixa ett både billigt, lätt, lättpackat och effektivt vindskydd själv. "Råvaran" kan vara grillbrickor enigt skogsbaronens förslag, eller vanliga engångs-ugnsformar av aluminium. Det finns många bra forumtrådar om hur man fixar till det rent praktiskt - här bara ett par exempel, men du hittar fler, både mer och mindre minimalistiska, om du använder forums utmärkta sökfunktion.

Man spar mycket bränsle med ett bra vindskydd. Reflekterande yta, dito bottenskiva under brännarhuvudet och höga sidor runt kastrullväggarna spar ännu mer. Med den länkade varianten förbrukar jag grovt räknat kring 7 g gas för uppkok av en halvliter vätska under normala fjällhöst-temperaturer.

• Gilla
Reactions: thx
Känns som att jag kommer att hitta lösningen på mitt problem utifrån vad som har rekommenderats. Att använda tunn aluminium och bygga ett eget vindskydd låter som en bra startpunkt... Tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips