Vindskydd till Crux?

"Mest på skoj" (lite prylgalen är jag) köpte jag en Optimus Crux för att - högst eventuellt - ha med mig på nästa ensamvandring. Jag är annars en inbiten Trangiast. Jag tror säkert att att den kommer att fungera bra - om det inte blåser för hårt. Har jag missat något? Finns det ett vindskydd som hör till eller är det ugnsfolie som gäller? Eller något hemmabygge? Den ska med ut i Kristihimmelfärd på kajaktur i Bohuslän och där kan det ju blåsa rätt ordentligt, så jag är tacksam för snabba svar. (Jag tar med Trangian också.)

HåkanF

MAJJEN; sa:
"Mest på skoj" (lite prylgalen är jag) köpte jag en Optimus Crux för att - högst eventuellt - ha med mig på nästa ensamvandring. Jag är annars en inbiten Trangiast. Jag tror säkert att att den kommer att fungera bra - om det inte blåser för hårt. Har jag missat något? Finns det ett vindskydd som hör till eller är det ugnsfolie som gäller? Eller något hemmabygge? Den ska med ut i Kristihimmelfärd på kajaktur i Bohuslän och där kan det ju blåsa rätt ordentligt, så jag är tacksam för snabba svar. (Jag tar med Trangian också.)

HåkanF
Eftersom du ska kajaka så antar jag att vikten inte är prio 1. Då kan du antingen köpa ett vindskydd i tunn aluminium, eller (budget), klippa isär 2-3 ölburkar á 50cl och häfta ihop dessa till ett runt vindskydd. Busenkelt. Dock varnar jag för att använda vindskydd som sluter för tätt kring gasflaska och gryta med toppmonterade kök typ Crux, om inte vindskyddet har ett separat skydd mellan köksdelen och gasflaskan. Jag använde ett utan detta skydd, och piezotändaren på mitt kök smälte omgående. Tur som en tokig att jag kände lukten av bränd plast innan gasflaskan överhettades...

Själv använder jag sgs aldrig vindskydd till toppmonterade brännare. Sitt i lä, laga mat i tältet, eller ställ upp ett liggunderlag (t ex Z-rest) runt köket (ja, givetvis inte alldeles för nära...)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Strykarräven; sa:
jälv använder jag sgs aldrig vindskydd till toppmonterade brännare. Sitt i lä, laga mat i tältet, eller ställ upp ett liggunderlag (t ex Z-rest) runt köket (ja, givetvis inte alldeles för nära...)

Och det är ju av en myckte bra anledning, att flaskan kan välhdigt lätt bli för varm om man har vindskydd..

Sen, är det inte roligt att ha ett vindskydd som väger lika mycket som köket? :)

lleberg; sa:
Strykarräven; sa:
jälv använder jag sgs aldrig vindskydd till toppmonterade brännare. Sitt i lä, laga mat i tältet, eller ställ upp ett liggunderlag (t ex Z-rest) runt köket (ja, givetvis inte alldeles för nära...)

Och det är ju av en myckte bra anledning, att flaskan kan välhdigt lätt bli för varm om man har vindskydd..

Sen, är det inte roligt att ha ett vindskydd som väger lika mycket som köket? :)
Jo, om man köper ett. Om man gör ett själv av ölburkar så blir det lättare. Liggunderlaget har man ju ändå med sig att ligga på nattetid, så den vikten räknar jag inte.

Problemet med att använda liggunderlag är inte att flaskan blir för varm, utan att cellplasten i liggunderlaget blir det... Däremot riskerar man knappast överhettning av nån flaska bara för att man ställer köket i lä av ett liggunderlag, eller i ett tält. Men om man sluter in det i en cylinder av t ex alu-folie, då...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips