Vindskydd till Crux?

"Mest på skoj" (lite prylgalen är jag) köpte jag en Optimus Crux för att - högst eventuellt - ha med mig på nästa ensamvandring. Jag är annars en inbiten Trangiast. Jag tror säkert att att den kommer att fungera bra - om det inte blåser för hårt. Har jag missat något? Finns det ett vindskydd som hör till eller är det ugnsfolie som gäller? Eller något hemmabygge? Den ska med ut i Kristihimmelfärd på kajaktur i Bohuslän och där kan det ju blåsa rätt ordentligt, så jag är tacksam för snabba svar. (Jag tar med Trangian också.)

HåkanF
 
MAJJEN; sa:
"Mest på skoj" (lite prylgalen är jag) köpte jag en Optimus Crux för att - högst eventuellt - ha med mig på nästa ensamvandring. Jag är annars en inbiten Trangiast. Jag tror säkert att att den kommer att fungera bra - om det inte blåser för hårt. Har jag missat något? Finns det ett vindskydd som hör till eller är det ugnsfolie som gäller? Eller något hemmabygge? Den ska med ut i Kristihimmelfärd på kajaktur i Bohuslän och där kan det ju blåsa rätt ordentligt, så jag är tacksam för snabba svar. (Jag tar med Trangian också.)

HåkanF
Eftersom du ska kajaka så antar jag att vikten inte är prio 1. Då kan du antingen köpa ett vindskydd i tunn aluminium, eller (budget), klippa isär 2-3 ölburkar á 50cl och häfta ihop dessa till ett runt vindskydd. Busenkelt. Dock varnar jag för att använda vindskydd som sluter för tätt kring gasflaska och gryta med toppmonterade kök typ Crux, om inte vindskyddet har ett separat skydd mellan köksdelen och gasflaskan. Jag använde ett utan detta skydd, och piezotändaren på mitt kök smälte omgående. Tur som en tokig att jag kände lukten av bränd plast innan gasflaskan överhettades...

Själv använder jag sgs aldrig vindskydd till toppmonterade brännare. Sitt i lä, laga mat i tältet, eller ställ upp ett liggunderlag (t ex Z-rest) runt köket (ja, givetvis inte alldeles för nära...)
 
Strykarräven; sa:
jälv använder jag sgs aldrig vindskydd till toppmonterade brännare. Sitt i lä, laga mat i tältet, eller ställ upp ett liggunderlag (t ex Z-rest) runt köket (ja, givetvis inte alldeles för nära...)

Och det är ju av en myckte bra anledning, att flaskan kan välhdigt lätt bli för varm om man har vindskydd..

Sen, är det inte roligt att ha ett vindskydd som väger lika mycket som köket? :)
 
lleberg; sa:
Strykarräven; sa:
jälv använder jag sgs aldrig vindskydd till toppmonterade brännare. Sitt i lä, laga mat i tältet, eller ställ upp ett liggunderlag (t ex Z-rest) runt köket (ja, givetvis inte alldeles för nära...)

Och det är ju av en myckte bra anledning, att flaskan kan välhdigt lätt bli för varm om man har vindskydd..

Sen, är det inte roligt att ha ett vindskydd som väger lika mycket som köket? :)
Jo, om man köper ett. Om man gör ett själv av ölburkar så blir det lättare. Liggunderlaget har man ju ändå med sig att ligga på nattetid, så den vikten räknar jag inte.

Problemet med att använda liggunderlag är inte att flaskan blir för varm, utan att cellplasten i liggunderlaget blir det... Däremot riskerar man knappast överhettning av nån flaska bara för att man ställer köket i lä av ett liggunderlag, eller i ett tält. Men om man sluter in det i en cylinder av t ex alu-folie, då...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.