Vindmätare på fjälltur?

Jag tycker det är så fantastiskt roligt att mäta allt nånsin och jag ångrar att jag inte hade någon vindmätare med mig på fkällturen i Jämtlandsfjällen i början av oktober när halva fjället blåste bort, kändes det som.

Söker något som inte är så stort att släpa med men ändå inget plastigt skit med 50% missvisande värden. Vad nyttjar ni där ute ni som har med er en mätare?

Tack på förhand!

Jag har ingen egen erfarenhet av vindmätare, men kanske kan detta test vara till någon nytta.
Den jämförelsen säger ju tyvärr inget om hur bra de faktiskt mäter. Att mätareen anger flera decimaler om den mäter onoga gör ju inte mätvärdena mer sanna.

/Patrik

På Kestrel 3500 står hur noggrant den mäter, men inte på de andra anemometrarna i testet.
Men test.se använder bara andrahandsuppgifter, längst ner på sidan står. så vem vet vem som verfierat hur bra siffrorna är.
Å andra sidan kostar den cirka 3500 SEK och pris bruakr ju korrelera väl med kvalitet så det finns visst hopp om att den lever upp till utlovade värden.

" VI SAMMANSTÄLLER TESTER
Det är precis vad vi gör, kollar vad andra tycker om produkterna. Idén med Test.se är att sammanställa experttesterna från nätet och tidningarna på ett ställe, låta någon av våra redaktörer analysera dem och rekommendera en produkt. Sidorna uppdateras löpande allt eftersom nya produkter och tester publiceras. Läs mer om Test.se "

/Patrik

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Jag har en från wish för några hundra när jag flög drönare för att veta om de skulle blåsa bortom räckvidden för signal eller fastna i trädtopparna.
Ca 30 -40 mm diam på skovel som fångar vinden.Felaktiga värden beror bl. på att du inte håller den i olika riktningar ev står på fel ställen eller har för korta armar.
Jag har ju bott i GBG området bl på Hisingen och varit ute i skärgården en del.
Ska du jobba åt SMHI och vill ha korrekta värden får du låna en prof. mätare alt. låna på någon firma om du har kontakter.El öppet köp och åter efter turen min ligger använd tills vidare men kan ju vara bra till något i framtiden.

Kolla tex vad seglare och båtklubbar anv och rekommenderar,kan ju tänka att tävlings seglare har någon liten mätare med i båten för att kanske välja segel men större båtar har ju fast monterar i masttoppen troligen förbjudet på tävlingsbåtar.

Jag har en från wish för några hundra när jag flög drönare för att veta om de skulle blåsa bortom räckvidden för signal eller fastna i trädtopparna.
Ca 30 -40 mm diam på skovel som fångar vinden.Felaktiga värden beror bl. på att du inte håller den i olika riktningar ev står på fel ställen eller har för korta armar.
Jag har ju bott i GBG området bl på Hisingen och varit ute i skärgården en del.
Ska du jobba åt SMHI och vill ha korrekta värden får du låna en prof. mätare alt. låna på någon firma om du har kontakter.El öppet köp och åter efter turen min ligger använd tills vidare men kan ju vara bra till något i framtiden.

Kolla tex vad seglare och båtklubbar anv och rekommenderar,kan ju tänka att tävlings seglare har någon liten mätare med i båten för att kanske välja segel men större båtar har ju fast monterar i masttoppen troligen förbjudet på tävlingsbåtar.
Smart att kolla med seglarfolket!

Tack för övrig input! Kestrel har jag också snubblat över och känns som de som har den mest proffesionella handhållna mmätar-serien vad gäller små handhållna. Varit inne i Amazon.se-träsket också och snokat, men det är väldigt varierande betyg för bilken enhet man än kollar på, där merparten visserligen gett bra betyg medan det fortfarande finns 10% som säger att produkten är skit och pannkaka.

Smart att kolla med seglarfolket!

Tack för övrig input! Kestrel har jag också snubblat över och känns som de som har den mest proffesionella handhållna mmätar-serien vad gäller små handhållna. Varit inne i Amazon.se-träsket också och snokat, men det är väldigt varierande betyg för bilken enhet man än kollar på, där merparten visserligen gett bra betyg medan det fortfarande finns 10% som säger att produkten är skit och pannkaka.
ett sätt att kolla precision är om du kan hålla ut den från ett fordon med väl kalibererad hastighetsmäte, eller en mobilGPS. BÄst om någon annan kör och du kan ägna dig åt mätningarn ut genom bilrutan eller bakpå en hoj.

/Patrik

Här är en utförlig text som beskriver hur olika sorters sensorer för ändamålet fungerar och deras egenskaper: Wikipediaartikel Anemometer.

En tanke om du köper en är att jämföra eller kalibrera den mot en bättre mätare om det finns möjlighet någonstans.

Tillägg: Bra förslag Tango som skrev efter att jag formulerat ovanstående.

(Man får förstås håla ut mätaren så långt att vindhastigheten inte påverkas av fordonet. Luftmassan som trängs undan av fordonets frontarea adderas till luften som ska förbi fordonet utanför frontarean vilket ger en hastighetsökning. Ev turbulens kan ställa till det och minska den uppmätta hastigheten. Själv skulle jag testa att successivt föra ut instrumentet så långt att jag inte längre ser någon skillnad vid konstant hastighet. Skulle absolut inte använda fordonets hastighetsmätare om den inte är kalibrerad. Skulle använda någon enhet med GPS så som Tango föreslår.)

Senast ändrad:
ett sätt att kolla precision är om du kan hålla ut den från ett fordon med väl kalibererad hastighetsmäte, eller en mobilGPS. BÄst om någon annan kör och du kan ägna dig åt mätningarn ut genom bilrutan eller bakpå en hoj.
Så gjorde farsan när han för många år sen byggde en egen vindmätare till båten. Men har för mig de dessutom hade en lånad vindmätare monterad på takräcket för att jämföra mot. De körde alltså omkring med två vindmätare monterade på takräcket.

Värt att tänka på är ju att om det blåser kommer vindmätaren inte att visa bilens hastighet, utan vektorsumman av bilens hastighet och vinden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips