• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vindkrften för vem?

Nu pressas Statsministern Magdalena Anderrson inifrån de egna leden att börja förhandla om elförsörjning/utbyggnad med oppisitionspartierna.


Det ska bli intressant att fölaj och se vad som händer på den fronten. (y)

Ja, verkligen.

Nu när dom inte tvingas dras med 4% partiet som inte gillar realistiska lösningar så kommer det kanske bli "ordning och reda" som man brukar säga. :)
 
Uppgifter på döda/skadade vid uranbrytning är svår att söka bl pga stor del sker i Afrika och Östblocket men skadade i västvärden av utsläpp vid drift och de som jobbar vid kraftverk finns och ifh till fallolyckor vid service och transporter av vinkraftverk lär på sikt bli fler.
Byggande av nya kraftverk som tar bränsle ur det vi nu kallar avfall är en lösning som slår 2 flugor i en smäll och när allt detta bränsle är använt lär bättre energikällor kommit fram.
 
Man kan vrida och vända som man vill med risker.

Ska ett dödsfall där någon har drunknat i en kraftversdamm tillägnas vattenkraften ?

Någon som omkommer i en fabrik där materialet man arbetar med skulle gått till vindkraft tillägnas vindkraft ?

Om någon tar livet av sig efter att blivit deprimerad för det byggts en vindkraftpark kring hans hem, hur räknar man här ?

Olyckor under Transporter med byggmaterial ?

Det är som sagt helt upp till hur man räknar vilket energislag som är "värst"

Jag skulle tro att vattenkraften ligger rätt illa till om man ser till de som omkommit i drunkingsolyckor kring dessa.
 
Fast det där är inte sant, men det vet du ju. Många många kommer dö och få svåra skador i efterhand, foster kommer födas med missbildningar med mera, precis som efter Tjernobyl och atombomberna i Japan. Och sen är det inte bara döda människor som räknas, vi har ju vår natur också som tar den mest av smällen och blir obeboelig för lång tid.

[...]
Jo, det är sant. Den statistik som jag länkar till inkluderar (ganska pessimistiska) skattningar av hur många som dör i förtid av långtidseffekterna efter olyckorna. När det kommer till Fukushima har det varit svårt att över huvud taget påvisa om det fått någon inverkan på folkhälsan, exempelvis antalet nyfödda med sköldkörtelcancer.

Statistiken inkluderar också dödsfall från brytningen av uranet. Visst finns det negativ påverkan, men jag tycker besluten ska fattas utifrån den data vi har tillgång till istället för en känslomässig reaktion på en bild av ett missbildat foster. Och den data vi har är ganska entydig.

För övrigt, har du sett hur naturen har återhämtat sig från mänsklig påverkan i Pripyat (byn intill Tjenobyl)? När naturen fått att avbräck från människan har den börjat frodas där.
 
Nu kanske det blir ordning på torpet när mp är borta.:) Mp får gärna vara kvar bara dom är under 4% vid nästa val.😁
Nu blir det bara för mycket med dessa återkommande uppstötningar om MP. Skärpning! Det är inte partier vi borde ha åsikter om här utan om det ämne vi diskuterar. Som det nu är så kan det delvis uppfattas som en partpolitisk kampanj och det vill jag inte vara med om. Jag har förvisso åsikter om partier men de avhandlar jag inte på Utsidan. Som det nu är skulle jag ha förståelse för om admin plötsligt stänger av oss.
 
Jo, det är sant. Den statistik som jag länkar till inkluderar (ganska pessimistiska) skattningar av hur många som dör i förtid av långtidseffekterna efter olyckorna. När det kommer till Fukushima har det varit svårt att över huvud taget påvisa om det fått någon inverkan på folkhälsan, exempelvis antalet nyfödda med sköldkörtelcancer.

Statistiken inkluderar också dödsfall från brytningen av uranet. Visst finns det negativ påverkan, men jag tycker besluten ska fattas utifrån den data vi har tillgång till istället för en känslomässig reaktion på en bild av ett missbildat foster. Och den data vi har är ganska entydig.

För övrigt, har du sett hur naturen har återhämtat sig från mänsklig påverkan i Pripyat (byn intill Tjenobyl)? När naturen fått att avbräck från människan har den börjat frodas där.
Men människor har inte tillåtelse att bo där. Varför?
 
Men människor har inte tillåtelse att bo där. Varför?
Jag hittar data från 2009 som visar på bakgrundsstrålning i Pripyat motsvarande <10 mSv/år med undantag för någon byggnad och monument som var lite högre. Det är mindre än du får vid en CT scan, och inom det normala för andra platser också. Så det verkar inte vara på grund av den höga bakgrundsstrålningen. Det är ju en turistattraktion nu. Du får gärna ta reda på varför det fortfarande är förbjudet att bo där om det är så.

EDIT, det verkar vara lite ojämnt fördelat och det finns platser (t ex kyrkogården) samt objekt (kläder från räddningsarbetarna, material från nån byggkran som användes vid uppröjningsarbetet m.m.) som fortfarande innehåller högre doser. Skulle kunna vara på grund av detta som det fortfarande är avstängt. Men så vitt jag förstår borde det gå utmärkt att bo i närheten, men man kanske ska undvika platserna som spelade en central roll i olyckan samt de gamla byggnaderna.

precis!

och varför har personal vid kärnkraftverk skyddsutrustning på sig om strålningen är så ofarlig?

Vem har sagt att strålningen är ofarlig? Om du har data som visar att kärnkraften är farligare än andra energislag får du gärna dela med dig. Jag tycker dock inte att skrämselpropaganda hör hemma i debatten.
 
Senast ändrad:
Lite (mycket?) OT.
Jag hoppas att alla ni som är oroliga för strålning åtminstone har mätt upp radonhalten i era bostäder
Ja, ibland kan det spåra iväg och i detta fall är jag i högsta grad medskyldig. Ursäkta!

För att återgå till grundfrågan så kan jag väl flika in att jag håller tummarna för att energifrågan (och därmed vindkraften) får ta plats i valkampanjerna som lär börja snart. En informerad och sansad debatt önskar jag mig också, men det är kanske för mycket begärt av våra politiker :D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.