Vindelälvsleden MTB

Är det någon som har cyklat Vindelälvsleden MTB eller delar av den?

Isåfall har jag lite frågor till er!

Matte

Ingen?

Jag funderar alltså på att cykla vindelälvsleden mtb, men dessvärre finns det väldigt lite info om denna led. Har införskaffat kartor och relevanta foldrar från svenska cykelsällskapet.

Hur är underlaget längs leden? Grusvägar, stigar? Hur teknisk är leden?

Matte

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Helt utan att egentligen veta så skulle jag säga inte teknisk alls. Då har jag bara gått några få sträckor och sett några påfarter från vägen då man åkt bil. Som sagt vet inte men det är min gissning.

Helt utan att egentligen veta så skulle jag säga inte teknisk alls. Då har jag bara gått några få sträckor och sett några påfarter från vägen då man åkt bil. Som sagt vet inte men det är min gissning.

Vilka sträckor har du gått? Är det stigar? Skogsbilvägar?

jag har cyklat hela leden några gånger både i grupp och själv. I sin helhet går det att cykla det mesta, det är inte så tekniskt svårt bortsett från vissa myrar och kalhyggen som inte går att cykla på alls. Det tar en dag att köra igenom hela 5-8h.
Man måste ta med sig vatten för hela turen då det inte går att dricka ur bäckarna. Däremot går det att fylla på mat o dryck i hällnäs (macken). Det är rätt mycket grus väg, men det är rätt skönt att få upp farten efter man bökat runt i skogen.
Ledkartan från turistbyrån är bra att ha med sig, då utmärkningen är lite bristfällig på vissa partier.

Eftersom peter gav ett mycket bättre svar så har jag inget att tillägga. Jag har bara gått från vägen och in i skogen på några ställen ovanför hällnäs i jakt på bra fikaställe för svensexa som skulle anordnas i grannskapet.

jag har cyklat hela leden några gånger både i grupp och själv. I sin helhet går det att cykla det mesta, det är inte så tekniskt svårt bortsett från vissa myrar och kalhyggen som inte går att cykla på alls. Det tar en dag att köra igenom hela 5-8h.
Man måste ta med sig vatten för hela turen då det inte går att dricka ur bäckarna. Däremot går det att fylla på mat o dryck i hällnäs (macken). Det är rätt mycket grus väg, men det är rätt skönt att få upp farten efter man bökat runt i skogen.
Ledkartan från turistbyrån är bra att ha med sig, då utmärkningen är lite bristfällig på vissa partier.

Fast vindelälvsleden MTB går ju från Selet till Sorsele och är 277km. Att cykla hela på en dag lät lite tufft. Det är inte så att du tänker på isälvsleden?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips