Vind på Jylland?

Hej alla!
Som ganska opretantiös cyklist har jag en plan att med två kompisar cykla genom Jylland i sommar, norrifrån och söderut ner till Hamburg. Vi tänkte följa Jyllands östra kust och nu undrar jag: vet någon hur vinden brukar blåsa där? Sveriges västkust har ju jämt (nästan jämt) sydvästlig och ganska frisk vind. Är vinden lika stark på Jyllands östkust, eller är den svagare p.g.a att vinden först bromsas upp av landmassan (om ni förstår vad jag menar)? Och brukar den vara sydvästlig där oxå?
Lite motvind klarar man ju av, men det är bara så tråkigt! Hellre backar än motvind, om ni frågar mig. Tacksam för svar!

"På grund av de dominerande västliga- eller sydvästliga vindarna faller mycket nederbörd över landet. Danmark har i genomsnitt 170 regndagar per år (då det faller nederbörd någonstans i Danmark). Mest nederbörd faller perioden juli-november, och minst nederbörd faller perioden april-juni.[8] Nederbörden sommartid kommer främst i form av skurar.
Några få gånger har kylig luft från nordost tagit sig in över landet vintertid, vilket gör att temperaturen i vissa undantagsfall kan sjunka ned till under 25 minusgrader, eller, i extrema fall, under -30 grader. Rekordet är 32 minusgrader.
Det blåser stadiga väst- och sydvästvindar året om, vilka är den viktigaste förklaringen till det milda klimatet. Det relativt flacka landskapet är även hårt ansatt av kraftiga vindar. Ibland kan kraftiga orkanvindar, främst vintertid, lamslå områden på grund av nedfallna träd och nedrivna elledningar."

jag är väl inte själv erfaren om jylland men detta skrivs om danmark som helhet på wikipedia. Annars är väl danmark rätt platt och jag har cyklat i skåne, vilket kan vara tungt med vind ibland. Tror du får räkna med mycket vind och lite uppförsbackar, men är som sagt inte den mest kunniga när det gäller jylland (har cyklat mellan helsingör och köpenhamn som mest i danmark och det var fint, fast en relativt kort bit)

Edit. eftersom du cyklar norrifrån antar jag att detta är till fördel.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
för att korta ned svaret så verkar det vara väst-sydvästliga vindar, så vitt jag kan se.
"På grund av de dominerande västliga- eller sydvästliga vindarna faller mycket nederbörd över landet"

Tack för svaret! Jag är själv skåning som bor i Göteborg och jag har cyklat där emellan några gånger. Danmark är ju blåsigt men jag tror ändå på min lilla teori att det i varje fall är mindre vind på Jyllands östkust än på Sveriges västkust (som ju är rejält blåsig, faktiskt), och så får jag väl se om jag har rätt eller får äta upp mina ord...

Tack för svaret! Jag är själv skåning som bor i Göteborg och jag har cyklat där emellan några gånger. Danmark är ju blåsigt men jag tror ändå på min lilla teori att det i varje fall är mindre vind på Jyllands östkust än på Sveriges västkust (som ju är rejält blåsig, faktiskt), och så får jag väl se om jag har rätt eller får äta upp mina ord...

Jo, sen är väl inte vind det värsta heller, om än lite jobbigare ^^

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips