Vilsen nybörjare

Köp den kajak som du sitter bekvämast i, det är viktigast.
Avancerad- och högsjöpaddling brukar komma lite senare, om överhuvudtaget.

Glöm inte att räkna in en bra paddel i din buget, paddeln är minst lika viktig som kajaken!

Ang skedda vs. roder
Skedda funkar klockrent, det är dessutom snyggare. Roder kan dock vara bekvämare i vissa situationer.

Min flickvän har både skedda och roder på sin kajak. Hon brukar fälla ner rodret när det hård vind, men för det mesta ligger den uppfälld på akterdäck.

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu

Bra inlägg, håller med.

Tillägg apropå skedda och roder. På en kajak gjord för både roder och skedda kommer antingen roder eller skedda att fungera sämre än på en kajak gjord för antingen det ena eller det andra. Oftast fungerar skeddan bättre på en ren skeddakajak (under fler förhållanden) än skeddan på en kombinerad roder och skedda kajak.

Vill man lära sig paddla tekniskt är en skedda kajak bättre än en roder kajak.

--- Mats ---
 
Det är ett sätt att försöka lägga beslag på en term och försöka förringa andra människors paddelteknik bara för att den inte har samma syfte som den egna ;-)

Teknisk paddling för mig är teknikerna för att utnyttja kajakens egenskaper till manövrering, såsom kantning och liknande, som typiskt utnyttjas på skedda kajaker, och lika typiskt ett roder ersätter.

Men det är allid intresant att lära sig nya innebörder av begrepp. Vilka paddeltekniker är det som förringas av ordet teknisk paddling, och varför blir eller känner de sig förringade?

--- Mats ---
 
Vad "teknisk" paddling är!
D.

All paddling är givetvis teknisk. Har man ett roder kan man lägga all sin kraft på att få en så perfekt teknik framåt som möjligt. I en skeddakajak måste man lägga till fler styrtag, vickningar mm. Vilket tar en del av effekten framåt.

Varför gör man då det, när det är framåt man vill? Personligen finner jag det givande att gå tillbaka till basic och närma mig den paddling kajaken kommer ifrån. Enkel konstruktion slingrandes mellan isberg (eller skärgårdsöar) just för att det är svårare och inte lika effektivt.

Brukar jämföra med utförsåkning. Med carvingskidor behövs inte särskilt bra teknik för att ta sig utför en röd pist. För den som tävlar är det tekniskt, men knappast för Svensson på skidsemester. Att åka telemark på klassiska lagg är däremot rejält tekniskt även om man skall fisköra på semestern. I svårigheten ligger tjusningen.

I en roderkajak kan du ta dig framåt med taskig teknik, men har givetvis roligare med bra framåtpaddling. I en skeddakajak kommer man knappt någonstans om man inte lär sig styra.
 
Vad "teknisk" paddling är!
D.

Här är ett exempel på mer avancerad och teknisk havspaddling
<iframe src="http://player.vimeo.com/video/22172991?title=0&byline=0&portrait=0" width="400" height="225" frameborder="0"></iframe><p><a href="http://vimeo.com/22172991">Sea Kayak Essentials DVD</a> from <a href="http://vimeo.com/kayakessentials">Kayak Essentials</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>


Och ett lite vildare exempel:)
<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/AhnLHwj_QFQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Johan
http://www.kajakpaddling.nu
 
Senast ändrad:
Skandinavisk tradition

Handlar ju lite mer om att transportera sig mellan olika platser... Vanligtvis med kajaker optimerade för detta. Att gå back to basic och då syfta på grönländsk tradidition innebär väl att sitta i kajaken nära iskanten och harpunera småval och säl, eller? Jag är väl bekant med och har många års erfarenhet av den engelska stilen men finner en mycket större utmaning att paddla rundbottnade raktframkajaker...det är i mitt tycke betydligt svårare och tar längre tid att utveckla en fin, effektiv paddelteknik i dessa kajaker. Jag upplever också att kroppen mår bättre av det.
Att använda begreppet "teknisk" eller "avancerad" så som vissa gör är trams i mitt tycke!
Håller med dig Erik B.
D.
 
Sådär vill jag kunna göra...

Riktigt coola filmer, intressant att dem länkas i ett forum med rubriken "vilsen nybörjare"... =)
 
Vad "teknisk" paddling är!
D.

Handlar ju lite mer om att transportera sig mellan olika platser... Vanligtvis med kajaker optimerade för detta. Att gå back to basic och då syfta på grönländsk tradidition innebär väl att sitta i kajaken nära iskanten och harpunera småval och säl, eller? Jag är väl bekant med och har många års erfarenhet av den engelska stilen men finner en mycket större utmaning att paddla rundbottnade raktframkajaker...det är i mitt tycke betydligt svårare och tar längre tid att utveckla en fin, effektiv paddelteknik i dessa kajaker. Jag upplever också att kroppen mår bättre av det.
Att använda begreppet "teknisk" eller "avancerad" så som vissa gör är trams i mitt tycke!
Håller med dig Erik B.
D.

Varför fråga när du endå anser dig veta svaret ?!
Kan det vara så att du bara försöker skriva någon på näsan, det är trams i mina ögon!

Sen är ditt inlägg knappast relevant, effekt och avancerad är inte samma sak.

Avancerad paddling, är vad det låter som. Oftas sätts begrepp "Avancerad paddling" ihop med mer avancerad manövreringar av kajaken. Detta genom olika typer av styrtekniker, kontring, stöd, kantning samt att man utnyttjar skrovform och balansen för att kontrollera och manövrera kajaken.

Jag personligen tycker att det är riktigt roligt att träna avancerade manövreringstekniker. För att utvecklas bör man först lärt sig att rolla ordentligt, det är jobbigt att behöva simma ur kajaken varje gång man misslyckas.

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu


Och för att återgå till ämnet....
 
rätt erik !!!

varför inte prova teknisk bilkörning, dvs utan ratt. eller teknisk cykling, på enhjuling eller på 2-hjuling utan styre.

nä det är tur att man inte är värre snobb än att man kan paddla i en fruntimmerskajak MED roder utan att skämmas : )

roder är inte dumt : )
men skädda kan vara bra i vissa lägen.
 
Oj!

Eftersom tråden startades av en vilsen, kan det vara bra att förklara begrepp som i paddlingssammanhang har olika betydelse för olika paddlare, jag fick reda på vad Mats menade och skrev vad jag tyckte...jag menar att det kräva bra teknik för att paddla effektivt, du menar att bra teknik behövs för att svänga och trixa... Det är helt ok för mig;-) vill också påstå att det är ganska avancerat att tex paddla surfskida i höga vågor med vinge...i
 
Eftersom tråden startades av en vilsen, kan det vara bra att förklara begrepp som i paddlingssammanhang har olika betydelse för olika paddlare, jag fick reda på vad Mats menade och skrev vad jag tyckte...jag menar att det kräva bra teknik för att paddla effektivt, du menar att bra teknik behövs för att svänga och trixa... Det är helt ok för mig;-) vill också påstå att det är ganska avancerat att tex paddla surfskida i höga vågor med vinge...i

För att inte göra vilsen eller oss sjläva mer förvirrade än nödvändigt skall vi kanske skilja på vad som är gängse begrepp, och vad vissa hellre tyckt begreppen borde ha inneburit, eller komma att innebära. Visst krävs det bra teknik för att paddla snabbt framåt. Det är inte samma sak som att det ingår i ett begrepp för teknisk padling. Det är heller inte samma sak som att begreppet teknisk paddling används för att förringa paddlare.

Slå på teknisk paddling på google. Begreppet används flitigt. Det gör turpaddling med. Tror det förvirrar mindre att bilda sig ett eget begrepp om hur det används, än att få rätsida när det visar sig så känsligt att några blir förolämpade över hur det används.

Det går säkert att diskutera länge hur mycket tur man måste ha, och hur man bevisar det, för att ha genomfört en turpaddling, men det är inte det som är den gängse innebörden.

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3
loabanan Havskajak, fullständig nybörjare? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...