Vilsen nybörjare

Funderar på att skaffa mig en kajak. Har provat några stycken bland annat Tahe Bayspirtit, Zegul 550,Tiderace xcite, Tahe Reval.Fastnade för Zegul 550 och Tiderace. Finns det någon som kan ge mig något bra råd om vilken man ska välja. jag är 185 cm, 83kg, stl 44 i skor. Ha tänkt att paddla i havet vid skåne och sjöar till en början.
Lars
 
Vilken Tiderace?

Två bra kajaker, bra designade och byggda.
Hur paddlar du? En vanlig fråga men som spelar stor roll.

Precis som de säkert sa vid provpaddlingarna är Zegulen snabb och kanske mer för tur- och motionspaddling men funkar riktigt bra vid allmän paddling. Har flera kompisar som har den modellen och är väldigt nöjda. Själv väger jag bara 75 kg och är för lätt för den.

Tiderace är mer brittiskt stuk, ska du leka mycket i vågor och avancerad paddling så är den bättre. Zegulen klarar det nog men det är svårare.

Som sagt båda är bra kajaker. Andrahandsvärdet är bra på båda om du märker efter ett tag att kajaken inte riktigt var den du ville ha.
 
Zegul 550 myter

Det är en myt att Zegul 550 är så snabb. Det är bara att titta på skrovformen så ser man att det inte stämmer. Den är märkbart långsammare än tex XploreS som är mer lättdriven. I en test när jag hade Kajakevent testade jag hastigheten på de och några till. Det finns säkert kvar i min gamla blogg om du googlar. Snabb havskajak är point65 XP som nu inte finns längre.
Annars borde kanske Lars titta på en Arrow som ju finns i Skåne.
Mvh,
leif aterra.se
 
Funderar på att skaffa mig en kajak. Har provat några stycken bland annat Tahe Bayspirtit, Zegul 550,Tiderace xcite, Tahe Reval.Fastnade för Zegul 550 och Tiderace. Finns det någon som kan ge mig något bra råd om vilken man ska välja. jag är 185 cm, 83kg, stl 44 i skor. Ha tänkt att paddla i havet vid skåne och sjöar till en början.
Lars

Nummer 1: Hitta en kajak där du sitter bra. Storlek 44 i skor är så vissa kajaker kan börja bli trånga för fötterna. Samma kajaker kan vara lite låga över benen.

Bortsett från det är det vad du vill göra. Långfärder är bekvämast i en lite längre kajak. Med eller utan roder är en fråga. Bra på vågor och surf en annan.

--- Mats ---
 
Tack för svaren. Jag vill ha en kajak utan roder. Den ska klara av vågor och surfa hyfsat bra. Det blir nog bara dagsturer nu till att börja med. Hade tänkt mig att den den får kosta ca 20000 kr. Behöver även en massa utrustning typ flytväst, jacka, räddningspaket, Paddel, kapell,skor, byxor. Arrow verkar vara fina kajaker men lite för dyra för min plånbok. Tiderace har en ny modell som heter xcape. Någon vet något om den?
 
är du säker på att välja en kajak utan roder ?

tänk på att om du kommer att paddla i Skånehavet längre sträckor med sidvind och utan lä ,vilket det ofta är , så blir det slitsamt att vi varje vågtopp driva mot lä och sedan försöka kompensera det med ena armen under lång tid. Det är något helt annat än att paddla i en insjö med sidvind utan samma sjögång.
 
Kolla med lokala paddelklubben

Beroende på vart man bor har de lokala kanotklubbarna olika regler:

- Om du för en överkomlig årsavgift får använda klubbens kanoter kanske det är värt att vara medlem i klubben och testa deras olika kajaker det första året innan man eventuellt köper egen?

- Hur det fungerar beror helt på vart man bor o vilken klubb man tillhör, det finns klubbar som låter medlemmarna låna kajaker ett par dagar i stöten till dem som endast tillåter 2h lån på den lokala sjön innan kanoten ska vara tillbaka i skjulet.

Själv kände jag mig lite dum som köpte en Tahe kajak för 12000 kr, betalade 500 kr/år för att förvara den hos kanotklubben och samtidigit insåg att jag kunde fått använda klubbens egna kajaker hyffsat fritt (lån upp till 2 dagar åt gången utan förbokning) för 1000 kr/år istället...

Då jag främst paddlar kvälls och helgturer hade en sån deal räckt långt för mina behov, men paddlar man längre turer eller vill ta med kajaken till sommarstugan över semestern så är det ju egen som gäller.
 
tänk på att om du kommer att paddla i Skånehavet längre sträckor med sidvind och utan lä ,vilket det ofta är , så blir det slitsamt att vi varje vågtopp driva mot lä och sedan försöka kompensera det med ena armen under lång tid. Det är något helt annat än att paddla i en insjö med sidvind utan samma sjögång.
Jag säger det samma, kajak för havspaddling utan roder är inge bra alls. Jag har en Necky Looksha V och en SitOnTop, en Hobie Revolution och båda är bra plastbaljor för nybörjare och jag är 1,82 78 kilo och 44 i skor och Neckyn är en verkligt trevlig allroundkajak som rymmer mycket packning och går att lasta verkligt tungt i om man behöver det nån gång.
 
tänk på att om du kommer att paddla i Skånehavet längre sträckor med sidvind och utan lä ,vilket det ofta är , så blir det slitsamt att vi varje vågtopp driva mot lä och sedan försöka kompensera det med ena armen under lång tid. Det är något helt annat än att paddla i en insjö med sidvind utan samma sjögång.

Att låta bli roder är inte samma sak som att sakna skedda. Det finns de som föredrar roder, och det finns de som föredrar skedda.

En bra skedda kajak klarar sig bra även i skåne, även i direkt sidvind/sidhav. Med en bra skedda finns det inget behov att paddla på ena sidan som beskrivs.

Valet roder eller skedda kan man läsa hyllmetrar om i en massa forum och böcker. Detta då det finns för och nackdelar, och att respektive gruppering inte har bra nog argument för att vinna över den andra gruperingen. Inte för att det ena är direkt överlägset det andra.

Vad man skall undvika är en kajak som i de förhållande man kommer att paddla konstant kräver att man paddlar på ena sidan, eller ens mycket mer på en sidan.

Så antingen en bra roder kajak, eller en bra skedda kajak, inte en dålig kajak.

--- Mats ---
 
Easky 15 LV

Jag har en Easky 15 LV med skädda. Det är bara att fälla ner den lagom långt i förhållande till styrkan på vinden går kajaken rakt fram. Det är alltså inge problem att paddla en kajak utan roder rakt fram i sidvind om den är försedd med skädda.

Frid
 
Jag har bland annat en Tahe Reval som jag ofta tycker är en underskattad kajak (den är dessutom "billig" så du får råd med all annan utrustning i din budget). Den finns dessutom ofta att få tag på begagnad - köpte själv min begagnad i utmärkt skick för 10 000:-

Jag har både roder och skedda och väljer efter förhållande vilket jag använder. Den är stabil och trygg även när det är blåsigt och vågigt - alltså mycket bra för nybörjare - samtidigt som jag tycker att den går att växa i. Den tar dock lite vind när den är opackad. Mycket packutrymme - gott och väl till en veckotur +.

Jag upplever den som mycket kursstabil, den är lätt att rolla, och jag tycker den är acceptabelt snabb - håller utan problem runt 8 km/h även på längre turer.

Det enda knepiga är att komma i sittbrunnen. Är 1,84/85 och får trixa lite för att komma i. Å andra sidan har du kanonkontakt med kajaken när du väl sitter i. Fötterna (44) får mer än väl plats :)

/Janne
 
Köp den kajak som du sitter bekvämast i, det är viktigast.
Avancerad- och högsjöpaddling brukar komma lite senare, om överhuvudtaget.

Glöm inte att räkna in en bra paddel i din buget, paddeln är minst lika viktig som kajaken!

Ang skedda vs. roder
Skedda funkar klockrent, det är dessutom snyggare. Roder kan dock vara bekvämare i vissa situationer.

Min flickvän har både skedda och roder på sin kajak. Hon brukar fälla ner rodret när det hård vind, men för det mesta ligger den uppfälld på akterdäck.

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3
loabanan Havskajak, fullständig nybörjare? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.