Vilsen nybörjare

En del kloka inlägg tidigare

Vill också kommentera att roder kan användas som enkel kursjustering på längre överfarter där det är bekvämare än att fortlöpande korrigera med paddeln och kantning med höfterna vid t ex sidvind eller stora vågor. Men att göra skarpa kursändringar inne vid land eller för att det är kul i vågor etc gör man betydligt bättre med olika paddeltekniker framför allt kontring och sveptag.

Paddlar gör man för att det är roligt. Att behärska kontring etc ger samma typ av rörelseglädje som man kan få med telemarkssvängar och liknande snöaktiviteter.

Thure

Tänkte skriva att inlägg redan när Mats tog upp begreppet "teknisk paddling" och lite ironiskt varna honom att nu kommer han få veta att han använt fel begrepp...

Hur brukar man benämna slalom och storslalom? TEKNIK-grenar. Utan att någon störtloppsåkare verkar bli förnärmad över att begreppet implicerar att de inte har/använder någon teknik.

Friidrott? Samma sak längdhopp benämns t.ex. som en teknikgren. Implicerar det att en spjutkastare inte behöver någon teknik?

Klättring? Teknisk klättring = aidklättring vad jag förstår

Och så här kan vi fortsätta att rada upp exempel men just inom paddling, här på utsidan verkar vissa bli förnärmade hur begreppet teknisk paddling används, som om det skulle implicera att viss typ av paddling inte kräver teknik.

Teknisk paddling exemplifierat, om än i en extrem form i de exempel Johan visade i sina länkar är väl ett rätt bra begrepp, säger rätt tydligt vad själva paddlingen handlar om. Och att kalla det för teknisk paddling, som jag t.ex. gör innebär absolut inte att jag därmed anser att en racingpaddlare som driver fram sin rundbottnade ranka farkost i farter jag bara kan drömma om saknar teknik. Tvärtom.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bra!

Det verkar vettigt! Förnärmad blir jag inte...jag gillar också att trixa och blöta ner mig ibland, men lite oroad blir jag att paddling ska upplevas som svårt och farligt bland nybörjare om "teknisk paddling" presenteras som enda sättet att avancera och utvecklas.
Nu lämnar jag diskussionen för att Istället hyra ut packvänliga roderkajaker till turpaddlare:)
D

Kajak köpt

Det blev en Zegul 550 med skädda + en massa tillbehör inköpt på Kayakevent i Sölvesborg. Tack till Peter som har stått ut med mig. Hoppas på en premiärtur under morgondagen

Handlar ju lite mer om att transportera sig mellan olika platser... Vanligtvis med kajaker optimerade för detta. Att gå back to basic och då syfta på grönländsk tradidition innebär väl att sitta i kajaken nära iskanten och harpunera småval och säl, eller? Jag är väl bekant med och har många års erfarenhet av den engelska stilen men finner en mycket större utmaning att paddla rundbottnade raktframkajaker...det är i mitt tycke betydligt svårare och tar längre tid att utveckla en fin, effektiv paddelteknik i dessa kajaker. Jag upplever också att kroppen mår bättre av det.
Att använda begreppet "teknisk" eller "avancerad" så som vissa gör är trams i mitt tycke!
Håller med dig Erik B.
D.

Så om jag har förstått det hela rätt, så är det bara ni som paddlar rakt fram som per definition paddlar tekniskt avancerat? Och i såfall bör ju orden tekniskt och avancerat bara få användas av er och inte av paddlare som paddlar tidvatten och fors rockhopping tex, för däri finns inget avancerat eller krav på teknik. Och att ha en bra framåtpaddlingteknik som havspaddlare är ju helt överskattat, det är ju bara stoppa spaden i glassen och sleva på.

Peter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips