Vilsen i "texmex" skogen.. Vad är viktigt med membrankläder?

Beställde hem en "texmex" jaktdress, nu sitter jag och undrar över om jag skall sända tillbaka den..

Hur fungerar det men dessa membran, är det viktigt att membranet är laminerat i yttertyget? och skall det vara fler lagers mebran laminerade jackor?

Dressen jag köpte hade linern/membranet löst, ej laminerat. Är detta negativt? Andas den bättre men har sämre vatten motstånd? kanske blir tyngre än andra när den är våt?

Försökte söka men kom ingen vart, blev aldrig riktigt klok..


Kan någon hjälpa en vilsen kille på fjorton vårar... :)
 
Nu vet jag inte vad du har beställt men.
Jag kan aldrig tänka mig att membranet sitter inte löst på din jacka. Det är nämligen bara någon tusendels mm tjockt och sitter på insidan av ditt yttertyg.
Däremot linern, alltså tyget som skall skydda membranet och göra jackan lite bekvämare, sitter löst på jackan.
Detta är bara positivt. Däremot tycker vissa av oss som är lättpackare att det är lite onödigt när du kombinerar med andra kläder.

Varför skall du skicka tillbaka den?
 
Hmm, har fått för mig att de i vissa jaktkläder faktiskt hänger löst mellan fodret och yttertyget.
Kan dock inte erinra mig vart jag läst detta.
/Anders (Ny här på forumet)
 
Det finns varaianten med löst hängande membran i jackor och byxor. Tanken är att det ska bli tystare än när membranet är limmat mot insidan av yttertyget. Exempelvis Fjällrävens "Fält"-byxa har sådan löst hängande liner.

Raskesven
 
Som jag kommit fram till så är membranet löst precis som Raskesven skriver, det är som en vit tunn film som sitter mellan yttertyget och innertyget/nätet.

Hur påverkar detta funktionen? "Bra eller anus?" som vissa tv-profiler skulle ha sagt..

Suger plagget åt sig mera vatten? Är membranet laminerat längs yttertyget rinner ju vattnet längs utsidan på plagget mot att det skall rinna "inne" i jackan då man har löst hängade membran..!? Eller...!?
 
Ja du, jag har haft sådant löst membran i ett par byxor för ett antal år dedan, och tyvärr måste jag säga att det var helt kasst!
Yttertyget ligger ju då ytterst och bara suger åt sig vätan, som när tyget är genomblött (och det går fort) så ligger detta blöta tyg an mot membranet, det liksom sög sig fast, och ganska snart så var man blöt även genom tex mex membranet, för det vet vi ju hur bra membran är vid tryck, jämför med vad som händer om man sitter ner i blötan ett tag, så mitt absoluta råd till dej är, skicka tillbaka snarast möjligt
 
Jag har/haft ett par Fjällräven jaktGTXbyxor med löst hängande GTXfoder, ytter G1000, inner syntet - de var tunga, blev genomblöta men ändå stod jag ut med dem ett antal år.
Största fördelen med dem är att när GTXfodret spruckit var det bara att klippa bort innertyg/GTXfoder, så nu tjänstgör de som luftiga G1000byxor och kommer nog att göra så några år till innan de är helslut:)
 
Kallas Z-LINER

Surfade runt på den wärlds wida webben och hittade en gore tex sida där löst hängade membran kallas för Z-LINER

Löst hängande membran skall tydligen vara vanligt i jakt kläder..

Saxat därifrån..

http://www.route62.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=Webbsida&ID=4

GORE-TEX® Z-liner

En mycket speciell mellanliner med GORE-TEX® materialets funktionalitet. Den håller samma löften som ett vanligt GORE-TEX® plagg.
Produktbeskrivning:
I denna konstruktion är GORE-TEX® membranet fogat till en lätt tygmaterial. GORE-TEX® Z-liner är fastsytt, men fritt hängande, mellan yttermaterialet och fodret. Eftersom det bara är sömmarna i GORE-TEX® Z-liner som är tejpade, men inte de i yttermaterialet eller fodret, har vi som tillverkare större frihet när det gäller skärning och design. Materialet används ofta i mer trendiga plagg samt jaktplagg.
Tekniska specifikationer:
»Vattentäthet: Enligt garantin ”Guaranteed to keep you dry” (minst 28 meter - ISO 811)
»Andningsförmåga: Mycket bra andningsförmåga (upp till 4 RET utan innerfoder och yttermaterial)
»Vindtäthet: 100%
 
Det finns minst tre varianter när det gäller Goretex-plagg.

Trelagers, som betyder att membranet är laminerat på insidan av yttertyget, och på insidan är ytterligare ett lager tyg fastsatt på membranet så det skyddas. Konstruktionen är tålig, kan upplevas lite stel.

Tvålagers, som betyder att membranet är laminerat på insidan av yttertyget, och på insidan hänger ett löst ofta meshliknande tyg för att skydda membranet. Konstruktionen är inte lika tålig som trelagers, men upplevs ofta som lite smidigare, mindre stel än trelagers.

Liner, som är vad du har, dvs. ett löst hängande membran mellan två lager tyg. Konstruktionen är tålig och upplevs ofta som smidig, inte stel. Låter som den bästa av två världar, men nackdelen är åt hållet som SA tog upp.

Nu beror inte funktionen endast på vilken av varianterna ovan som gäller, utan även på materialet i ytter- och innertyget. Tyget bör också omimpregneras då och då. Bara att köra i tvättmaskin med impregneringsmedel för Texkläder, och med fördel torktumlas. Det handlar också mycket om tycke, smak och användningsområde.

Jag föredrar tvålagers i jackan då det blir mindre stelt och prassligt än trelagers. Men jag föredrar trelagers i byxorna då de slits mer än jackan, och jag upplever inte trelagers lika stelt i byxor som i jacka. När det gäller liner så finns ett par byxor som jag tycker är idealiska för skogen under vår, höst och vinter, och det är Fält-byxan jag nämnde. Membranet gör sig då bra hängande mellan G-1000 väven och innertyget. För varmt sommartid men bra annars. Har inte upplevt SA:s problem i de byxorna. Tycker inte heller att det vattnet ska tränga genom Goretex-membranet då det inte blir något tryck att tala om. Däremot går det inte att sätta knät i blöt backe med kroppstyngden på, då tränger det in vatten i alla GT-plagg jag använt. Det enda diffussionsplagg som pallat det är ett par Helly-Tech Anderdahl, men de "andas" skruttigt. Däremot har det i andra byxor med liner som jag testat blivit så att vatten som runnit neråt utanpå membranet i byxorna har sugits upp av det inre tyget när vattnet nått bensluten, så det blivit blött en bit upp på insidan. Inte särskilt högt så jag som använder ganska högskaftade kängor har inte lidit av det. Kan tänka mig att det blir mer blötkänsla för de som använder låga kängor eller skor.

Det mest allround och tåliga och som jag tror de flesta använder, som använder GT, är trelagers.

Raskesven

edit: Liner som jag nämde är just Z -liner
 
Vitsen med meshtex

är att ha så dyrt märke att de man möter i skogen blir avis...
Z-typen som du råkat ut för är kass enligt min erfarenhet....
de flesta andra 2 och 3 lagers fungerar sisådär det finns en fjärde typ tvålagers med gummiploppar på insidan av linern mot en själv, de luftar rätt väl men håller inte ens året efter min erfarenhet.
Mextex passar bäst i katalogen och vintetid när de blivit gamla och läckande håller de både vind och snö ute riktigt bra...
I min erfarenhet klarar jag mig bra utan dem....
Men andra kan ha andra miltal och erfarenheter.
//J
 
Det beror förstås på hur och var man använder sina kläder. Om man mest tar sig fram på stig och i öppen terräng, så kan säkert löst membran vara smidigt och trevligt, men om man mest slår sig fram i obanad terräng där grenar och buskar trycker mot kroppen då "suger" (obs dubbeltydighet) lösat membran. Och det är ju lite lustigt, för det finns ju mest i jaktkläder och där slår man sig ju fram till passet eller följer drevet och man sitter ju även en hel del och då är det ju kasst.
 
.....
men om man mest slår sig fram i obanad terräng där grenar och buskar trycker mot kroppen då "suger" (obs dubbeltydighet) lösat membran. Och det är ju lite lustigt, för det finns ju mest i jaktkläder och där slår man sig ju fram till passet eller följer drevet och man sitter ju även en hel del och då är det ju kasst.
Exakt mitt användningsområde med "Fält"-byxan jag nämnde, och jag tycker som sagt den är bra för ändamålet. Jag är även ute längre perioder utan bil att åka hem i efter en eller några dagar ute, eller stuga, men väl med en kåta så jag har ganska bra torkningsmöjlighetr. Använder dem dock även med tarp, och gillar funktionen. Däremot gillade jag inte alls ett par liner-byxor från Cabelas. De blev mer som du beskriver.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.