Vill ha utmanande turtips - hjälp!

Sommarens äventyrsplaner börjar smidas och som nybliven vandrare behöver jag er, mer erfarna entusiaster till hjälp. Ursprungsplanen var att återigen återvända till underbara Jotunheimen och ta en snabb tur runt som involverade topparna: Glittertind, Galdhöpiggen samt Kyrkja. Då detta nu inte är möjligt p.g.a. de rådande omständigheterna börjar jag fundera på turer i Sverige, någonting jag aldrig riktigt upplevt i annan form än dagsturer.

Jag planerar vandring söndag-lördag, så totalt sex nätter och sju dagar. Vad jag söker är något lite mer utmanande då jag helt enkelt vill testa min fysiska form. Jag går gärna oledat, dock inte helt åt pipsvängen då jag inte bör överskatta min förmåga. Jag är heller inte beroende av någon fjällstuga, utan använder tält hela resan. Jag har kikat lite på Sarek, är det de 'vildaste' vi kommer inom svensk fjällvärld?

Låt mig höra om era bästa äventyr!
 
Ett turförslag (som inte är i Sarek - men som jag gjort själv och därför kan rekommendera) är att gå i västra jämtlandsfjällen. Börja i vålådalen, gå mot Gåsen och sedan ned till Helags. Ta vägen över Sylarna - göra "Sylarnatraversen" och sedan gå antingen mot storulvån (enligt sträckningen i "triangeln" - över Spåime) - eller gå mot blåhammaren men vid Enkälen svänga av mot Ulvåtjärn och sedan gå mot Storulvån därifrån.

Det är en fin vandring - tycker jag, och den går att göra så "utmanande" man vill - med möjliga toppturer både i Helags och Sylarna. Sylarnatraversen är ju klassisk, men det går givetvis att om man vill korta av turen också.

Det är lite av ett "smörgåsbord" med lite olika delar av fjällen, man får se, från fjällbjörkskog, något vad, renbete och till högalpin terräng - men också många bäckövergångar (på bro/spång) och en del fina fjällsjöar/tjärnar.
 
@Kotten Tack så hjärtligt för ditt tips, ska titta närmare på detta förslag nu i helgen för utvärdering. Om inte annat så låter det ju, precis som du nämner som ett 'smörgåsbord'. Det finns nog många guldkorn att se!
 
Med risk att bli tjatig rekommenderar jag återigen sträckan Abisko - Nikkaluokta via Mårma. Lätt åtkomlig med tåg/buss i båda ändar, du kommer snabbt upp på kalfjället och får sen vandra många höjdmetrar med fina utsikter. 6-7 dagar är lagom tid. Och du är tämligen ensam. Riktning är valfri, men jag tycker Mårmapasset är lättare att ta norrifrån, särskilt i dålig sikt.

Från Abisko räknat går du således Kungsleden, Ballinvagge, Siellavagge, bron över Alisetnu, Mårma, Vistas, Kaskasavagge och Cievrralahku för att komma ner till bron över Cievrrajohka, där du ansluter till stigen/vägen mellan Nikka och Keb.

Sarek är förstås också ett spännande alternativ. Jag själv tycker man behöver 10 dar på sig för en tur här, men det är fullt möjligt att gå mellan A och B på 6-7 dagar. Här finns mycket skrivet, så det är bara att läsa på!

Lycka till önskar Pelle
 
@Swift Tack så mycket för tipset! Har ingen karta tillgänglig nu så får kika närmare under helgen. Tror du att det finns möjlighet att planera in en topptur till Keb längs vägen med din tur som riktlinje?

Efter googlande har jag fått lite samma uppfattning som du skriver om Sarek. Ska undersöka mer. Tack ännu en gång!
 
Turen jag föreslår tar, om inget krånglar, 5 heldagar plus ankomstdag 2-3 timmar plus avresedag 2-3 timmar. Om du vill inkludera en topptur till Keb tror jag du behöver 1-2 dagar ytterligare, och då har du ändå inga marginaler. "Priset" du betalar är också en enligt min åsikt rätt trist transportsträcka mellan Keb och Nikka.
 
@Swift Tack, då har jag ett hum om jag nu bestämmer mig för att följa ditt tips. Har kikat något hastigt på lantmäteriets karta under morgonen och det ser onekligen ut som en trevlig runda. Hur är det med ledningen längs vägen, är det mycket oledat? (kikar på fjällkartan hemma)
 
Sommarens äventyrsplaner börjar smidas och som nybliven vandrare behöver jag er, mer erfarna entusiaster till hjälp. Ursprungsplanen var att återigen återvända till underbara Jotunheimen och ta en snabb tur runt som involverade topparna: Glittertind, Galdhöpiggen samt Kyrkja. Då detta nu inte är möjligt p.g.a. de rådande omständigheterna börjar jag fundera på turer i Sverige, någonting jag aldrig riktigt upplevt i annan form än dagsturer.

Jag planerar vandring söndag-lördag, så totalt sex nätter och sju dagar. Vad jag söker är något lite mer utmanande då jag helt enkelt vill testa min fysiska form. Jag går gärna oledat, dock inte helt åt pipsvängen då jag inte bör överskatta min förmåga. Jag är heller inte beroende av någon fjällstuga, utan använder tält hela resan. Jag har kikat lite på Sarek, är det de 'vildaste' vi kommer inom svensk fjällvärld?

Låt mig höra om era bästa äventyr!
Föreslår att du besöker Skäckerfjällen, antingen med utgång från Anjan eller Kolåsen. Alternativt Offerdalsfjällen, väg till bommen mot Mjölkvattnet och sedan väg till Korsvattenet och går runt det i den långa väg du vill. Inga leder och inga stugor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersWWW Utmanande kort vandring Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
cloud76 Vindelfjällen - turtips Fjällvandring 8
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Sickansmatte Vandringssällskap alt turtips! Fjällvandring 3
Gunsig Turtips Dovre/Rondane Fjällvandring 1
svebban Vandring/paddling femundsmarka turtips Fjällvandring 2
johan5588 Turtips !? Med start från Våladalens Fjällstation..... Fjällvandring 0
malamuteberger Vandring för nybörjare - turtips Fjällvandring 3
ANNA78 turtips vandring/paddling i norge Fjällvandring 0
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Staffan Andersson Turtips i A-plogsfjällen Fjällvandring 7
thomalin Turtips i Jotunheimen Fjällvandring 9
nr23se Många turtips var? Fjällvandring 5
Lämmel Sarek på 8 dagar, turtips? Fjällvandring 7
Laz Turtips kring Storulvån? Fjällvandring 5
uljo2 Turtips Börgefjell eller Artfjället/Okstinarna Fjällvandring 1
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.