Vilket tält?

Hej!

Jag är ny här på forumet och jag har tänkt att jag ska införskaffa mig ett tält för fjällvandringar och andra roliga utflykter, då jag även skärmflyger.
Har läst många av recensionerna men trots det känner jag att det är svårt att välja ett bra första tält.

De jag har kollat är dessa:

Exped Orion III
Exped Orion II
Helsport Reinsfjell Superlight 3
Helsport Reinsfjell Superlight 2
Hilleberg Staika
Fjällräven Abisko Dome

Vad man ska kolla på har jag inte riktigt någon koll på. Men efter att ha läst kommentarer på de olika tälten så har jag iaf tänkt att det jag vill ha ska vara lätt att montera och det får gärna ha myggnät vid ingångarna. Vikten ser ut att ligga runt 3kg för de lite dyrare tälten?

Angående platsen i ett tvåmanna mot ett tremannatält. Behöver man ett tält för tre för att få plats med packning om man är två personer. eller går det lika bra med ett tält för två?

Nej du rymmer packning för två i de flesta 2manstält men många slimade modeller kan vara lite trånga. En stor absid gör att tältet blir rymligare för packning och matlagning. Takhöjden är ofta låg i två manna tält och om det har olika höjd på bågarna så kan bara en sitta. Om ni alltid är två kan ett tremanna vara bekvämt men om du ibland är ensammen kan ett tvåmanna vara perfekt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En rymlig typ av tält är tunneltält. Jag har ett Hilleberg Nammatj 2, och det är helt ok för två personer med packning.

/Birger

Nej du rymmer packning för två i de flesta 2manstält men många slimade modeller kan vara lite trånga. En stor absid gör att tältet blir rymligare för packning och matlagning. Takhöjden är ofta låg i två manna tält och om det har olika höjd på bågarna så kan bara en sitta. Om ni alltid är två kan ett tremanna vara bekvämt men om du ibland är ensammen kan ett tvåmanna vara perfekt.

Har du testat något av dem jag nämnde?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips