vilket tält?

hej på er!

nu blir jag helt tokig!
har just suttit och läst några gamla trådar angående vilket tält som är bäst. Många tycker att det är fånigt att köpa ett Hilleberg och snackar om att det är för dyrt osv.

Men ni som tycker att HB tälten inte är prisvärda kan ni då hjälpa mig med följande:

jag vill ha ett lätt tält, stor absid, innertält, fyra säsonger, 2-mans, hög vattenpelare, BILLIGT.

Det enda tältet jag har hittat som matchar alla utom ett kriterie är Hilleberg Nallo2 GT. Nackdelen är naturligtvis priset...
Menar ni att det finns ett lika bra tält som kostar mindre?? Ni kan ju omöjligt påstå detta?? Eller... :)

(Har själv använt Hilleberg Keron i lumpen under fruktansvärda väderförhållanden sommar som vinter flera veckor åt gången)

tacksam för hjälp!
Andreas, Uppsala

det är väll inget att fundera på,jag var i samma sits i våras,och jag köpte ett Ferrino svalbard light.
Men nog e de skillnad alltid! Man får vad man betalar för!!!
Fjällräven har ju fina tält oxå,och Sierra design och Bergans och.........NEJ det går inte att hitta det perfekta tältet,får man in fyra träffar av fem på sin lista så är det bara att handla!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det finns en massa alternativ tll HB, som du säkert sett här bland tältinläggen. Speciellt så borde amerikanska tält vara intressanta nu när $ har sjunkit, kan dock vara lite svåra att hitta i Europa (förutom TNF).

Bergans Kompakt 6003

Jag köpte ett Bergans Kompakt 6003 juni - 02. Har använt tältet i ca 50 dagar och är jättenöjd med det trots några brister i smådetaljer.
Tältet motsvarar ett Nallo 3 GT i storlek. En stor absid gör matlagning möjlig i tältet
Negativt är innertältets kardborreupphängning, 90 cm takhöjd och vid leverans för få tältpinnar.
Nu skall jag modifiera upphängningen genom att sätta plastkrokar, så då blir det bättre, fast än så länge har inte kardborreuphängningen inneburit några problem.

Tältet är mkt klimattåligt. Jag har haft nöjet att ligga i mitt livs åskväder, hård blåst på kullar i Sarek e.t.c. Tältet är "stormvänligt".
Ventilationen är suberb. Vikten är endast 3 kg, så jag använder det på ensamturerna.
Pris: ca 3000 kr
Trots bristerna, vilka inte är livsavgörande, skulle jag aldrig köpa ett Nallo 3 GT. Priset är alldeles för högt. Pengarna läggs med fördel på andra saker, ungarna, flickvännen eller en resa.

MVH Hasse

Nackdel med Nallo

darkhippo; sa:
Det enda tältet jag har hittat som matchar alla utom ett kriterie är Hilleberg Nallo2 GT. Nackdelen är naturligtvis priset...

Det är inte bara fördelar med Nallo. En nackdel med Nallo anser jag är är ventilationslösningarna, där finns det andra modeller, t.ex. HB Nammatj, som är bättre.

Mvh
/P

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips