Vilket tält? Klättring, vandring etc

Hej!

Börjar bli galen på vilket tält jag ska välja, kommer tälta både över och under trädgränsen samt när jag alpinklättrar.

Behöver med andra ord ett stabilt tält som ska va lätt, tåla höga vindar, stora snömassor och även regnskurar.

Har kollat på Hilleberg jannu, men känner att min smärtgräns går vid 7000 redan. Har jag för höga krav för min prisklass?

Det ska va ett 2mannatält.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vad är det för skillnad på Venus och Orion?

Expeds hemsida kan du se skillnaderna mellan Orion- o Venus-tälten.
Skillnaden består i att den tvärgående tältstången i Orion går ända ner till marken medan den är "avhuggen" i Venus. Orion blir därmed lite tyngre, lite stabilare och med högre innerhöjd. De klassar det som "expeditions-tält". Venus är alltså lite lättare och framför kan man öppna upp bättre (vilket jag gillar). Det klassas som "trecking-tält".

Vad är det för skillnad på Venus och Orion?

Orion är helt självstagande.
Har som sagt ett Venus II Extreme som även det kan användas för mera "allvarliga väder", dock är det inte självstagande.
Men, om man tältar på stenhällar etc, är Orion ett bättre alternativ.
Jag skulle även rekommendera att införskaffa ett footprint som även täcker absiderna, men det är en smaksak.

Exped gör fina tält och jag tycker verkligen att du ska kolla upp dem innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Ska ni vara två i det eller vill du bara ha gått om utrymme? Unna med 10 mm-stänger om du tänker solo?

Annars tror jag Jannu är svårslaget om du vill ha ett tält som klarar "alla väder", står själv, och tar liten plats. Dock tungt och antagligen inte så kul att "bo i" p.g.a. den kraftigt sluttande dörren / absiden. Allak är trevligare för två men har större packvolym och kräver större (bredare) yta. Vänta tills du kan köpa det på rea? Kniper man ett HB på rea brukar man kunna sälja det för samma pris man har köpet det för.

Såg att Outnorth har 50% på den billigaste varan. Tänkte att köper man 2st jannu så blir det ca 14995 och borde gå att sälja det ena för ca 8000
Vilket betyder att du får ett helt nytt jannu för 7000, dumt eller smart?

Såg att Outnorth har 50% på den billigaste varan. Tänkte att köper man 2st jannu så blir det ca 14995 och borde gå att sälja det ena för ca 8000
Vilket betyder att du får ett helt nytt jannu för 7000, dumt eller smart?
Jag har inte sett erbjudandet men det brukar finnas något finstilt om att fjällräven och hilleberg är undantag från erbjudandet.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips