vilket objektiv??

hallå, jag undrar vilket objektiv jag skall välja att ha med mig till kebnekaise (alltså mest landskapsmotiv), jag har en canon F-301 och kan inte bestämma mig om jag skall ha med mig ett 28 mm eller ett 55 mm objektiv. vilket objektiv kommer jag att få mest användning för där uppe? (kan inte ta med mig båda)...

hoppas på svar snabbt, drar på fredag.

mvh, christoffer

(Ta båda, inget av dem kan väl väga så värst mycket?)

Jag fotar mest med normal och tele i fjällen men en del bilder t.ex. stående landskapsbilder eller porträtt där man vill ha mycket bakgrund vill man ha vidvinkel till. Om jag var tvungen att välja skulle jag ta normalen, den är kanske ljusstarkare och skarpare också?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gå till systersiten fotosidan.se och ställ frågan. Där finns mycket duktiga fotografer. (Finns det nog här också!!)
Själv ska jag upp till fjällen i nästa vecka och funderade ett tag på att strunta i att ta med mina båda objektiv, men blev å det bestämdaste uppmanad att inte lämna något hemma!
Vad som nu medföljer är ett 18-55 och 70-300. (jag kör digitalt så 1,6x de brännvidderna i analoga termer)

Normalen

28 mm är lite för överdrivande för perspektiven om du fotar landskap. Däremot kan det vara kul för bilder inne i tält och bilder på personer i t ex klättersammanhang.

Normalen respektive korta telen lär ge perspektiv ungefär som ögat uppfattar det.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips