Vilket matreial?

Jag funderar på att köpa en havskajak att ha till dags och veckoturer. Jag är ganska ny på paddlingsfronten men upplever ändå att jag har en hyfsad stabilitet och teknik när jag paddlar. Förutom att plast är billigare vad är det för och nackdelar gämfört med en glasfiberkajak? Vilken längd och bredd skall jag ha? Jag är 175cm och väger 70kg.

Ska du ha en lite snabbare kajak så är det nog typ glasfiber som gäller! En "mjukare" plaskajak blir ej tillräckligt styv om du vill ha den lite smalare snabbare å längre!
Sen blir ju plastkajaken lätt repig med tiden å även då ännu långsammare men om det gäller paddling typ fors mm så är ju plasten att föredra!
Tycker även själv att småskador är lätta reparera på den "hårda" kajaken!
Sen är ju plastkajaken även lite tyngre!
/Janne

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du frågar om bredd å längd + säger du har hyfsad stabilitet! Mitt råd då är att gå lite på din egen magkänsla!
Provpaddla men köp gärna nåt som inte känns jättestabilt vid 1:a provpaddlingen!
Tror du rätt fort kommer in å lär dig hantera den kajaken som kanske känns lite för rank då!
Om du vill ha mått så tror jag längd minst 5.25cm å bredd max 55cm. Men det är så mkt annat som oxå spelar in å dom som köper sin 1:a kajak brukar oftast byta rätt snabbt!
Inget fel i det kajaker om man sköter dom får man oftast tillbaks sina pengar så mitt råd är som följer gå lite på känsla det är trots allt inget husköp det gäller!
Om du vill testa många olika kajaker på samma gång vänd dig då till Ljungkiles Kajaktestarcentrum där kan du testa upp till 70 kajaker!
Lycka till!

/Janne

Personligen gillar jag helt enkelt inte "känslan" och finishen i en plastkajak även om det finns fördelar som att den är oöm, inte repas så lätt etc. Numera finns ju i.o.f.s. också plastkajaker med glasfiberfinish, Prijon kallar det materialet prilite andra tillverkare använder väl andra namn och det verkar ju ganska intressant.

Vad som sen skiljer glasfiber från kol, kol/kevlar och andra mer exklusiva varianter är ju framför allt vikt. Och om du bara "friluftspaddlar" så är det framför allt när du bär och lyfter kajaken, upp på biltaket t.ex. som du framför allt uppskattar skillnaden i vikt mellan t.ex. en kolfiberkajak och en glasfiberdito.

Tack för era synpunkter. Vid jupare repor i en plastkajak antar jag att man bara slipar/karvar ner plasten så att den blir jämn, men hur gör man vid en glasfiberkajak? Måste man inte hålla på med glasfiberväv och epoxylim? Det känns krångligare men är det så? kan man bara slipa och måla över?

Tror det är svårare laga plast du måste nog smälta ner å sickla det jämnt. På glasfiberkajak är det oftast bara gelcoaten du behöver laga! Vilket är jätte enkelt du använder gelcoat filler lägger på med stålspackel sen vattenslipar rubbar vaxar(skadan kommer inte synas)
Vill bara säga att plast kajaken blir mkt lättare repigare då ytan är så mkt mjukare!

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips