Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck?

Det var intressant info. Det förklarar varför jag inte hittar den längre på vare sig Coop eller Ica. Jag har irriterat mig mycket över den saken.
Det finns hopp om att den kommer tillbaka dock. Vi får hoppas. De har haft leveransproblem, vet inte om det har nån koppling till ryssland kanske och deras krig?

Mycke snack om tvål och schampo här. Men vi pratar väl om att vi är i fjällvärlden eller?
Är jag bara svett, då räcker det att duscha, eller att doppa och att tvätta/blaska av sig i en jokk.
Är jag däremot smutsig, (typ som en bilmekaniker kan va) då använder jag medel som funkar för det.
Hur ofta blir man smutsig på en vandring? Eller räknar man med att man ska bli uppbjuden till nån dans i nåt viste eller i nån stuga?
Vatten samt lavar, mossor och örter räcker långt..om man nu är i behov av parfym.
Tänk dock på att arter kan va fridlysta.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mycke snack om tvål och schampo här. Men vi pratar väl om att vi är i fjällvärlden eller?
Är jag bara svett, då räcker det att duscha, eller att doppa och att tvätta/blaska av sig i en jokk.
Är jag däremot smutsig, (typ som en bilmekaniker kan va) då använder jag medel som funkar för det.
Hur ofta blir man smutsig på en vandring? Eller räknar man med att man ska bli uppbjuden till nån dans i nåt viste eller i nån stuga?
Vatten samt lavar, mossor och örter räcker långt..om man nu är i behov av parfym.
Tänk dock på att arter kan va fridlysta.
I naturen blir jag mycket fortare smutsig än jag blir i den urbana miljön. När jag är ute använder jag endast tvål till händerna, men dem vill jag tvätta med tvål.

I naturen blir jag mycket fortare smutsig än jag blir i den urbana miljön. När jag är ute använder jag endast tvål till händerna, men dem vill jag tvätta med tvål.
Det är trevligt att tvätta händerna minst en gång mellan skitning och matlagning tycker jag. YMMV.

Jag gillar såpa. Mest för att det luktar gott. Annars är det rätt kul att göra egen tvål. Gammal frityrolja och kaustiksoda, recept finns på nätet. Kryddas till angenäm styrka och smak.

(Man kan förstås använda ny olja istället, men det är lite slöseri)

Kaustiksoda låter inte så trevligt att ha på händerna. Hört att rörmokare får skador av folks soda i avloppen.
Det är där oljan kommer in för att förtvåla den.

Annars har jag hört om nån som tyckte att det var ju lättare att bara bära sodan eftersom det är lättare, så länge den späds lagom mycket i vatten för att förtvålas av hudens fett istället för att fräta.

Älskar Utsidan. Denna långlivade tråd - första inlägget skrev 2012 - måtte vara Forums i särklass nördigaste, men också en av de roligare med sina kulturhistoriska och språkliga utvikningar.

Och detta trots att de flesta skribenterna deklarerar att de knappt använder någon tvål alls på fjällvandring ;)

Kaustiksoda låter inte så trevligt att ha på händerna. Hört att rörmokare får skador av folks soda i avloppen.
Det är så tvål görs, soda och fett.

Det är också därför det fungerar att använda (lövträ-) aska för att diska. Askan innehåller alkalier som förtvålar fettet, så att du kan skölja bort det. Har du slabbat mycket med aska har du säkert märkt att händerna blir torra.

Och @joanna, det är Utsidan. Allt är nördigt (och jag älskar det).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips