Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck?

Började med olivolje-tvål för 2 år sedan då jag upptäckte den i samband med förberedelserna för Gröna bandet. Köpte en Aleppo-tvål och tog med ca 1 hekto av den på vandringen. Användes sedan både till tvätt av kropp å kläder å räckte i sju veckor. Fick köpa en "vanlig" tvål för den sista veckans vandring. 🧼(grön)👌
 
Var i en fairtrade affär och fann Nablus tvålen, den är vit och jag fick förklaringen att det är för att det är en ren olivolje tvål utan Lagerbärsolja.
Är den helt vit (inte bara ljust gråbrunaktig) så beror det allra troligast på överskott av den kalk, som tillsammans med lokalt framställd växtaska användse innan man kunde köpa färdig natronlut. Detta är alltså helt enligt Nablustraditionen (hela Västbanken består av kalkberg), men verkar milt exfolierande och möjligen - men här gissar jag bara - gör tvålen mer svårlöslig i mjukt och kallt vatten. Två anledningar till att jag inte själv använt den sorten på vandring. Men jag kan ha fel, så berätta gärna hur det gått, när du testat.
(...) undrar lite ifall det är en översättningsmiss av tillverkaren då det (enligt Joanna ovan) borde heta lagerparfym om det är parfym och då inte vara gjort på bären, orsaken till min misstanke är att det inte står parfym på arabiska på tvålen utan enbart tecknet för Laurel och tvålen liknar väldigt mycket Aleppo tvålen.
Står det الغار eller زيت الغار på den så är det äkta vara :). För er som inte läser arabiska - fråga efter "ghar soap". Görs inte bara i Aleppo, så man begränsar sig i onödan om man bara frågar efter det.
 
Senast ändrad:
Jag fyllde två Försvarets Hudsalva liknande stift (större plasthylsorna) med tvål gjord på ekologisk tvålmassa och blandade även i lite kokosolja när jag smälte ned tvålmassan.
Stiftena har varit på kylning och stelnat och jag har just testat att tvätta ett litet tygstycke i kallt vatten med ena tvålstiftet och det funkade bra.
Kändes enkelt att smeta på tvål med stiftet på det blöta tyget.
Det var även lätt att smeta på lite tvål på händerna för att kunna tvätta händerna enkelt.
Kommer ta med mig tvålstiften och förmodligen även grumme såpa i en liten sprayflaska på min fjällvandring.
Hej @bombuspolaris - om du fortfarande hänger här. Annars kanske någon annan kunnig kan svara. Jag har också försökt göra "tvålstift", men gett upp eftersom det är bökigt på gränsen till omöjligt att smälta ner den olivtvål jag trivs med (och tydligen, vad jag läst mig till, alla kallrörda tvålar). Vad var det för "tvålmassa" du använde och hur bar du dig åt för att smälta om den?
 
Sista (enligt google) mellanöstern/asien affären gav träff de hade lite bruna tvålar i en låda för 12 kr st. Tyvärr ingen visste vad det var förutom att det var en tvål, en som talade arabiska i affären försökte hjälpa mig och vi kom fram till att det är olivoljetvål, och att de innehåller lagerbär eller eventuellt lagerblad (hennes arabiska var inte den bästa beklagade hon)
Själv använde hon en Aleppo tvål från Olivant till håret som de även saluförde men den verkade innehålla en massa syntetiska saker så hon kommer nog testa den andra Olivant Apello tvålen de hade som inte innehöll några syntetiska eller doft ämnen enligt den förpackningen.
Självklart köpte jag också en sån för test samt köpte jag två olika av deras bruna tvålar som vi var osäkra på mängd lagerbär de innehöll.

Tack @joanna, för arabiskan. Nawras tvålen står det "natural ghar soap" på på arabiska dvs صابون غار طبيعي
Inte samma tecken som du visar iofs men i translator så översätts det till "Naturlig lagertvål" eller
"Natural laurel soap" och ifall man tar bort "naturlig" dvs "صابون غار" översätts det till "ghar soap" så jag antar att den borde vara korrekt, dvs på arabiska säger den inget om att det är lagerparfym så jag kommer nog att testa den också nyfiken som jag är.
 
Sista (enligt google) mellanöstern/asien affären gav träff de hade lite bruna tvålar i en låda för 12 kr st. (...)
NU känner ja igen prisnivån ;).*
Är det lagerbärsolja i så brukar man känna det på doften, åtminstone i uppskuret/"upptvålat" skick. Det är lite lurigt att bara gå efter det gröna i mitten - oftast kommer det från lagerbärsolja, men har man (som i Aleppo) använt olivolje-"melass" med mycket klorofyllrester, så ger även det en intensivt grön färg.

Kul att nörda ner sig, men i praktiken tycker jag det funkar med vilken som helst av de billiga bruntvålarna, så länge de är baserade på olivolja.

* Egentligen skamlig med tanke på den tids- och arbetskrävande tillverkningsprocessen, men svår att göra något åt som individ. De palestinska tillverkarna är så trängda att man nog gör nytta bara genom att köpa deras produkter överhuvudtaget. Man kan dock handla både Nablustvål och högkvalitativ palestinsk olivolja genom en ideell org., t ex Jord och Frihet som direktimporterar utan mellanhänder. De tiofaldiga pålägg som tas ut på fina gatan hamnar ju inte hos hantverkarna.
 
Varför krångla till det. Jag har med ca. 20% av en ny Barnängens barntvål och 25ml (?) hårshampo. Vidare försöker jag så långt det går göra som när jag tvättar upp lite kläder. Har med ett par sjuliters ( 7 ) fryspåsar varav den ena är försedd med en liten stril från en blomvattenkanna. Blöter ner mig i kalla bäcken, tvålar-schamponerar in mig samt fyller plastpåsen med vatten och går upp en bit på torra land och sköljer av mig. Brukar behövas 2-3 påfyllningar. Började med detta för länge sedan efter en kväll vid Vaimok när jag tvättade håret framför en spektakulär solnedgång, såg skummet efter hårschampot sprida sig på vattenspegeln i en till slut gigantisk omfattning och jag kände mig olustig.
 
Har sett många olika färger på olivoljetvål när man är i Sydeuropa. I Provence är de oftast ljusgröna om operfymerade eller rosa om de har lavendeldoft. Längre österut mot Grekland nära genomgående gröna och vanligtvis oparfymerade.
De gröna är det lätt att få tag i här i Sverige också och jag tycker de är behagliga att tvätta sig med. På tur brukar jag dock vara lite lat så tar oftast med mig en liten hotelltvål i en plastpåse som lätt räcker Även en lite längre vandring. Schampo till håret i en liten plastflaska.
 
Lätt OT (forts nörderier)
(...) Nawras tvålen står det "natural ghar soap" på på arabiska dvs صابون غار طبيعي
Inte samma tecken som du visar iofs men i translator så översätts det till "Naturlig lagertvål" eller
"Natural laurel soap" och ifall man tar bort "naturlig" dvs "صابون غار" översätts det till "ghar soap" så jag antar att den borde vara korrekt (...)
Jodå, det står "ghar med samma tecken på bägge, skillnaden är bara att jag skrev ut den bestämda artikeln.
ghar: غار
alghar: الغار
Bokstaven "gh" (som de flesta andra) ser lite annorlunda ut beroende på om den skrivs ensam, i början, eller i mitten på ett ord. (Det andra ordet jag skrev ut var "olja", medan ditt var "tvål").
Slutsats: du kan nog lita på att det är lagerbärsolja i tvålen :). Nawras tror jag görs i Turkiet.

OnT:
Jag är fortfarande otroligt intresserad v om någon lyckats smälta om olivoljetvål, och i så fall hur. Skulle vara suveränt med "tvålstift" i en hylsa.
 
Jag brukar alltid ha en bit galltvål med mig på tur. När det behövs tvål till att få händerna rena så gör den susen samt att den fungerar bra till att tvätta av boksern och en t-shirt vid varje fullmåne, om det skulle behövas.. Finns på Clas Ohlson bland annat.
 
Jag brukar alltid ha en bit galltvål med mig på tur. När det behövs tvål till att få händerna rena så gör den susen samt att den fungerar bra till att tvätta av boksern och en t-shirt vid varje fullmåne, om det skulle behövas.. Finns på Clas Ohlson bland annat.
Fixar din hud det, och går galltvål att skölja bort i kallt/mjukt vatten? Jag använder den ibland till fläckborttagning, men tycker den är tuff mot fingrarna och svår att skölja bort, även hemma i varmt vatten.
 
Fixar din hud det, och går galltvål att skölja bort i kallt/mjukt vatten? Jag använder den ibland till fläckborttagning, men tycker den är tuff mot fingrarna och svår att skölja bort, även hemma i varmt vatten.
Ja absolut. Faktiskt så tycker jag att den fungerar utan problem för händerna. Jag ska väl lägga till att när jag är på tur så tvättar jag inte händerna med annat än vatten särskillt ofta. Kanske en gång ibland när jag vill vara fredagsfräsch i tältet.. Om jag eldar och lagar mat och blir sotig och fettig på händerna så är ju det i sig en primitiv form för tvål (aska och fett). Jag tycker det funkar ganska bra att bara skölja händerna i vatten och eventuellt gnugga med vitmossa, som också är antiseptisk. Vitmossa är för övrigt också det bästa alternativet att torka sig in the behind. Den kan väl knappast anses som att den ligger och skräpar i naturen efter att den är använd. Är den torr så blöter du fort upp den i lite vatten.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.