Vilken temperatur på sovsäck behöver jag?

Jag va precis uppe och vandrade Abisko - Nikka i fantastiskt väder. Men vissa nätter kan ju bli ganska kalla (ner mot - 5 denna gång)och min +7 sovsäck är ju egentligen en ren sommarsäck. Nu kikar jag lite på någon mer för 3-säsong. Men vilken minusgrad rekommenderar ni? Jag är relativt varm av mig, tror ni att -1 räcker?
Blir ingen vintertältning med denna säck, då blir det en ny isf.

Kan några av dessa vara ett alternativ:
Haglöfs cetus - 1 (bara 880g?)
Marmot cloudbreak 20 (1304)

Har ni några fler förslag, gärna under 2k om det går, och kanske under 1kg?

Jag är 177cm, klarar jag mig på tex en 183 säck? Har 190 nu och den är bra med utrymme i.


Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 
:)

Satsa på en säck som klarar 8-10 minus herr.
Max 1kilo ca.
tänk på vilken sida du vill ha dragkedjan, jag vill helst ha den mot tält öppningen.
även insidan är lite olika så kläm och känn så du hittar vad du gillar.
Lycka Till!!!
Med vänlig hälsning Patrick
 
Om du ska ha en dunsäck så är en fyllnadsvikt på 400-500 gram dun av bra kvalitet (minst 700 cuin dun) en lämplig mängd för en höstsäck.
Haglöfs Cetus -1 tycker jag verkar vettig. Ett alternativ från Cumulus är fina Panyam 450 som har lite finare dun till ungefär samma pris.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/down-sleeping-bags/panyam-450?gid=59&vid=6

Tack, ska kika!

Satsa på en säck som klarar 8-10 minus herr.
Max 1kilo ca.
tänk på vilken sida du vill ha dragkedjan, jag vill helst ha den mot tält öppningen.
även insidan är lite olika så kläm och känn så du hittar vad du gillar.
Lycka Till!!!
Med vänlig hälsning Patrick

Behövs verkligen så kallt? Jag kan faktiskt inte se ett behov av det. Kanske max -5-6... Jag har inga problem att ta på mig ett underställ om det mot förmodan skulle gå ner till -10 trots att jag inte tältar på vintern.

Jag har left just nu, men känner att det inte spelar någon roll för mig. Jag och tjejen ligger lite på var sin sida, har öppningar på båda sidorna av tältet och rör mig tillräckligt mycket för att störa mig på en dragkedja vart den än sitter :) Men att känna på dom är ju aldrig fel!
 
(...) Behövs verkligen så kallt? Jag kan faktiskt inte se ett behov av det. Kanske max -5-6... Jag har inga problem att ta på mig ett underställ om det mot förmodan skulle gå ner till -10 trots att jag inte tältar på vintern. (...)
Jag är utpräglat frusen av mig, men klarar mig med Cumulus LiteLine 400 (400 g dun) ner till nollan och kanske litet till. Är det så pass kallt, sover jag i ullfrottéunderställ, dito ullstrumpor, balaclava och helt hopsnörd kapuschong, så det är inte mycket till marginaler, men jag fryser inte heller.
Mitt andra "system" är två specialbeställda säckar från Roberts.pl, som storleksmässigt passar i varandra. Totalvikt ca 1000 g, och klarar 5-10 minusgrader. Sovit gott i bivacksäck på snöfält i det combot (visserligen inte i stark vind).
Panyam är lite finare än LiteLine - med fler fack, litet mer dun totalt samt en krage som nog gör nytta, så jag skulle inte tveka där. Ska man sen klara riktiga vinterförhållanden får det ändå bli en annan lösning - antingen en ny säck eller att du kompletterar med en yttersäck. Dubbelsäck väger ju en aning mer än motsvarande enkelsäck, men fördelen är dels flexibiliteten, dels att det blir lättare att hantera kondensproblem.
Jag har left just nu, men känner att det inte spelar någon roll för mig. Jag och tjejen ligger lite på var sin sida, har öppningar på båda sidorna av tältet och rör mig tillräckligt mycket för att störa mig på en dragkedja vart den än sitter :) Men att känna på dom är ju aldrig fel!
Hmm, tänk ändå på att (de tänkta) undersidorna i Cumulussäckar (och många andra "finare" säckar) fylls med mindre dun än översidorna (tanken bakom är att undersidan ju ändå komprimeras), så de passar inte riktigt för utpräglade medvändare, som inte sover på rygg. Ännu mindre optimalt blir det om man är magsovare.
Åtminstone hos Roberts går det att be om "omvänd" alt. helt neutral/jämn fyllning i facken - gör det absolut om ni tänker snurra runt mycket på nätterna :)

Det går även att beställa hydrofoberat dun som fyllning - kanske en fördel om ni ska tälta under kallare årstider eller i mer regniga/fuktiga trakter. Jag har dock (ännu) inte testat det själv och det verkar råda delade meningar om ifall det är värt merkostnaden.
 
Jag har en LiteLine 200 som jag sover i ner till under nollan. Men då har jag ett merinoullunderställ, strumpor, mössa, vantar och en (tunn) dunjacka på mig.

Foto från 2014 när jag provsover säcken på altanen. Kommer inte helt ihåg, men -1 eller -3 blev det den natten, och det gick bra :)
 

Bilagor

  • 1979651_10152059470993507_1156982673_n.jpg
    1979651_10152059470993507_1156982673_n.jpg
    49.9 KB · Visningar: 998
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.