Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september?

Hej!

Jag har försökt att hitta rekommendationer men de skiljede sig så avsevärt att det inte hjälpte mig särskilt mycket. Tanken är att använda säcken längs norra delen av fjällen, Abisko, Kvikkjokk, Sarek etc. I boken "Vandra fjäderlätt" skriven av Jörgen Johansson så är hans egna erfarenhet att han behöver en säck som beräknas klara 0°C för sommarbruk i fjällen.

Jag förstår givetvis att frågan beror på många faktorer och att människor är olika men om man tänker utifrån vad majoriteten skulle finna tillräckligt varmt. För mig vore det idealt att kunna använda säcken från sent juli till mitten av september men större delen av min vandring kommer ske i augusti månad. Min övriga utrustning är ett dubbelskiktat tält med mesh och Therm-a-Rest NeoAir XLite (r-värde 4.2) med en lättare dunjacka (180g) som förstärkning utöver underställ. Jag skulle beskriva mig själv som normal värmemässigt och är en man, 76kg, 185cm.

Har sneglat mig in på Cumulus X-lite 300 på grund av den låga vikten men komforttemperaturen på -4°C verkar vara på gränsen eller vad tror ni själva?
 
Senast ändrad:
Det kan bero lite på vilken del av kungsleden du ska gå - det är generellt kallare längre norrut, och Kungsleden är väl något i stil med 42 mil lång.

Allt beror ju på flera faktorer som du vet (liggunderlag, lokal temperatur, hur varm/kall man är när man sover m m) men jag skulle säga att -4 kan vara gränsfall för september. Jag har haft frostnätter i slutet av augusti vid Abiskojaure, men även några minusgrader och snöfall i slutet av september vid Nikkaluokta. Jag skulle ta höjd för ned till -5 eller -7 men det är väl för att jag avskyr att frysa.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det kan bero lite på vilken del av kungsleden du ska gå - det är generellt kallare längre norrut, och Kungsleden är väl något i stil med 42 mil lång.

Allt beror ju på flera faktorer som du vet (liggunderlag, lokal temperatur, hur varm/kall man är när man sover m m) men jag skulle säga att -4 kan vara gränsfall för september. Jag har haft frostnätter i slutet av augusti vid Abiskojaure, men även några minusgrader och snöfall i slutet av september vid Nikkaluokta. Jag skulle ta höjd för ned till -5 eller -7 men det är väl för att jag avskyr att frysa.

Ok, glömde förtydliga vad jag menade mer exakt. Jag tänkte mer norr, t ex Abisko, Kvikkjokk och Sarek. X-lite 400 låter som ett bättre alternativ då den har en komforttemperatur på -7°C.
 
Enligt min vetskap gäller komfort för kvinnor och limit för män (generellt, egentligen ihopkurad position vid limit). Frågade tidigare Cumulus om vad som gäller eftersom de inte testar utifrån EN 13537 men använder samma skala och svaret jag fick var att comfort gäller kvinnor och limit för män.

Som man kan jag bli lite frusen på småtimmarna, så för mig brukar jag personligen lägga min egen komfortgräns närmare TComfort än TLimit. På förra årets höstvandring i mitten av September på Hardangervidda hade vi temperaturer mellan +8 dagtid ner till -4 kallaste natten. Jag använde en Marmot Pinnacle (TLimit -12,2C, TComfort -5,5C enligt EN13537) och sov begagligt hela vandringen. Svalare sovsäck skulle jag inte rekommendera i norra fjällen så sent på säsongen när vintern bokstavligt knackar på dörren.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.