Vilken ska jag välja?

Står i valet mellan en Ajungilak Kompakt -8 eller någon liknande från Haglöf t ex Outback #20/Ultra Pro #18. Tacksam för alla tips!

sök i forum

börja med att söka här i forumet, ämnet är avhandlat flera gånger om.

Några saker som brukar återkomma:

Haglöfs har ojämn kvalitet och tappar isoleringsförmåga med tvätt och slitage pga deras isoleringsmaterial (DuPont) tappar sin spänst och blir platt.

Polarguard 3D är förmodligen bästa syntet materialet. Marmot, TNF, MoutainHardware mfl anväder det.

Ajungilak anväder en egen blandning som verkar funkar men osäkert hur bra den håller sig i flera år.

Säckar som har mer stoppning på ovansidan och mindre på undersidan funkar oftast dåligt eftersom de flesta rör sig under natten (lägga sig på sidan räcker) och den sämre isolerade delen kommer upp.

En säck är aldrig bättre än sitt liggunderlag... Thermarest är tungt men varmt (varmast?).

/Björn

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
so far so good

Hejsan,

Fyllningen i min gamla Ajungilak Igloo tycker jag håller måttet ganska bra trots några tvättar. Jag har i och för sig inte utsatt den (eller mej själv) för några extrema temperaturer på sista åren men den höll i alla fall min frusna fästmö varm i höstas.

Som Björn påpekar hänger ju mycket på liggunderlaget också.

Betyg på Igloon:

Plus
varm och go och tycks behålla egenskaperna i flera år och flera tvättar.

Minus
Tung och tar stor plats.

sov gott

Bengt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips