• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Vilken ryggsäck använder Lars Fält?

Men vilken tur. Jag kände instinktivt att jag inte alls var intresserad av vad Herr Fält har för utrustning. Tur då att det inte var han.

OK, då provar vi på nytt, och nu kan vi ju verkligen se att det är LF själv:

Min gissning - På den där bilden har Lars Fält en:
M7085-021010 Ryggsäck 110L FSKJ från Sacci - långt ifrån fullastad...

Övrigt ser rätt så civilt ut, inklusive hängande remmar. Kängorna var vi
åtminstone i närheten av: Lundhag enlagers är det nog. Men vilken modell
det vete sjutton...
/Odd

Gissar att senaste bilden har en del år på nacken?
Isåfall, kängorna Lundhags Scandinavian Hiking och hatten en Tilley.

Ja, det ser definitivt ut som en Tilley T5 Cotton Duck i Olive Green:
https://www.tilley.com/uk_en/t5-cotton-duck-hat.html
Kanske inte helt som gratis, men med förväntad livstid på 20-30-40 år så förstår jag valet...
Jag har en Tilley, samma modell som på bilden, fast vit/beige, den är säkert 30 år och är i utmärkt skick.
Den har fått en omgång Grönlandsvax lite då och då för att inte bli tung av vatten i skitväder.
Den har livstids garanti, oklar om det är hattens eller min livstid.
Följde med en kul "Brag tag" med några skrönor.
Den ligger i fickan i hattskullen.

Har funderat på en Tilley men köpte en Fjällräven Abisko hatt istället. Har inte testat den än ute men hoppas den ska bli bra. Antar att det är motsvarande egenskaper.

Helt underbar fan-tråd! :cool: Men är inte Lars Fält lite av utelivets Chuck Norris? Isåfall tycker jag att vi borde svara accordingly:

- Lars Fält använder inte ryggsäck. Allt han behöver för att sno ihop kolbullar med färska lingon faller ner i hans händer när han sparkar på en tall...

- Lars Fält slår inte läger. Han kliver bara in under en gran och funderar på var han ska ställa soffan.

- Lars Fält gör inte upp eld. Han bedömer var skogen är torrast och var blixtnedslag är mest sannolika, och slår sig nedan ner vid en nystartad brasa.

när man såg att det var ett rullat liggunderlag så blev man misstänksam att det inte var fält

när man såg att det var ett rullat liggunderlag så blev man misstänksam att det inte var fält
Vad är grejen med att man inte rullar liggunderlag utanpå ryggan i svenska försvarsmakten. Jag fick också lära mig det under värnförmånen men frågade inte varför, eller så minns jag inte svaret. Är det för att inte fastna då man går i tät skog? Eller är en tydlig cylinder en för avslöjande form?

/Patrik

Liggunderlaget viktes under topplocket bla för att öka slagtåligheten på packningen vid lastning på och av lastbilsflak traktor flak mm,,,,, en av säkert flera anledningar

Hm, intressant - varför skulle ett vikt vara bättre än ett rullat? Ur stötdämpande synvinkel alltså...

Undrar en som aldrig försågs med något "modernt" liggunderlag av kungen - vi använde
granris vid uteövningar (i södra delarna av landet) och fick ut renfällar under fjäll-/vinter-
övningarna...

Hm, intressant - varför skulle ett vikt vara bättre än ett rullat? Ur stötdämpande synvinkel alltså...

Undrar en som aldrig försågs med något "modernt" liggunderlag av kungen - vi använde
granris vid uteövningar (i södra delarna av landet) och fick ut renfällar under fjäll-/vinter-
övningarna...
Ett vikt liggunderlag täcker typ hela ryggsäcken.

Helt underbar fan-tråd! :cool: Men är inte Lars Fält lite av utelivets Chuck Norris? Isåfall tycker jag att vi borde svara accordingly:

- Lars Fält använder inte ryggsäck. Allt han behöver för att sno ihop kolbullar med färska lingon faller ner i hans händer när han sparkar på en tall...

- Lars Fält slår inte läger. Han kliver bara in under en gran och funderar på var han ska ställa soffan.

- Lars Fält gör inte upp eld. Han bedömer var skogen är torrast och var blixtnedslag är mest sannolika, och slår sig nedan ner vid en nystartad brasa.
Haha, det stämmer verkligen :)
Träffade honom nyligen på ett føredrag i Malmø, køpte en signerad bok såklart.
Legend !!

Lasstbarheten är nog det främsta skälet, en ryggsäcksram är ca 350 bred och en packad säck ca 400, ett liggunderlag är 600. Viker man det på tvären under lock och remmar kan man bibehåööa 400 måttet.

go tur

Vi vek inte under locket, i 35litaren förvarade vi det rullat längs innerväggen och packade resten i mitten.
Så både slagtålighet/skydd för övrig packning (som väl mest var kläder och kök ändå, dvs inget ömtåligt) och packbarhet(minskad bredd) är två bra anledningar.

/Patrik

Det där är INTE Lars Fält. Personen på bild heter Fredrik och går under namnet @frilufts på Instagram

/Nicklas

Logga in

Tips!