Vilken ram?

Hur håller aluminium vid vanlig användning?

Okej, så en aluminium ram går alltså att i laboratorium visa att den håller bättre än både stål och titan.

Men hur fungerar den i verkligheten då? Några pratar om bucklor på ramen. Jag har t.ex. två gånger fallit och böjt växelörat med min stålram. Det gick relativt enkelt att böja tillbaka. Förvisso var jag tvungen att justera växlarna också. Men vad händer om man ramlar på ett liknande sätt med en aluminiumram?

Även om alu håller för 200000 tramptag med 112 kgs tryck så återspeglar det ju knappast verkligheten. Det skulle vara när man maxar i en uppförsbacke kanske. Nu har jag inte tänkt skaffa ny cykel på ett par år, men det skulle vara intressant att veta inför framtida köp.

/Jonas U
 
Svar till Utter

Visst kan det skilja mellan tester och verkligheten.

Det var därför jag skrev i mitt förra inlägg:
"Skulle jag köpa en dyr ram så skulle jag köpa den av en tillverkare som har varit länge i branschen, dvs ingen 'lycksökare'. Klein har byggt OS-alu-ramar sedan mitten/slutet av 70-talet och Cannondale sedan mitten av 80-talet.
Men det som är allra viktigast är att köpa ramen av en tillverkare som ger bra garantier. Klein och Cannondale lämnar livstidsgaranti på sina ramar. Se:
http://www.kleinbikes.com/tech_guide/warranty.asp
http://www.cannondale.com/tech/terms_warranty.html"

Viktigt för livslängden är alltså:
- En tillverkare som har byggt ramar i samma material sedan lång tid.
- En tillverkare som tror så mycket på sina produkter att de lämnar livstidsgaranti på ramen.
- En tillverkare som fortfarande tillverkar ramar själv(dvs inte som ett namn på OEM ramar).

Både Klein och Cannondale, mfl, passar in på de tre punkterna ovan.

Detta är punkter som är viktiga oavsett vilket material som ramen är tillverkad av. Nu finns det stålrör med 0.38 mm tjocklek. Hur länge håller en ram av sådana rör? Hur känslig är den för bucklor? Vilken garanti ges?
http://www.columbustubi.com
http://www.dedacciai.com

Vad är enl dig viktigt för livslängden på en ram?
Vad har du själv för ram?
 
dyra ramar!

Jag är övertygad om att både cannondale och klein gör fina ramar. Problemet är att klein kostar 10.000 och cannondale funkar dåligt med min manitou-dämpare.
Har tittat på avanti competitor, DBR zetec och sintesi fuego. Någon som har erfarenhet av dessa, eller tips på någon annan bra ram i den prisklassen?!
Björn
 
Svar till H.K

Ja du User H.K,

Jag ifrågasätter inte att Cannondale eller Klein gör bre ramar. De gör förmodligen de bästa ramar som går att göra med aluminium. Apropå deras livstidsgaranti så verkar den fungera på samma sätt som Gor-Tex livstidsgarantin. D.v.s. om du river sönder jackan vid en klippa så är det kört, men om jackan läcker vatten utan att du gjort något speciellt så får du en ny.

Saxat från Kleins livstidsgaranti sida:
"The warranty does not cover normal wear and tear. improper assembly or follow-up maintenance, installation of parts or accessories not originally intended or compatible with the bicycle as sold, damage or failure due to accident, misuse, abuse or neglect or modification of the frame, fork or components. Klein Bicycle Corporation shall not be responsible for incidental or consequential damages."

Kort och gott, om du ramlar och kör en buckla i din ram genom att ramla på en klippa så byter de inte ut ramen.
En kompis till mig körde för några år sedan sönder sin Univega alu-ram och kunde visa att det var fabriksfel. De skickade honom en ny stålram gratis. Så kort och gott, de flesta ramtillverkare på marknaden har i praktiken samma garanti som Klein.
(Not: Jag kunde inte komma åt Cannondales hemsida)

>Vad är enl dig viktigt för livslängden på en ram?

Tja, nu är jag inte så kunnig på ramar utan söker snarare mer kunskap. Trots att jag läst Biketrails utmärkta genomgång av ram-material känner jag mig inte speciellt mycket klokare.

Men rent generellt vill jag att en MTB skall vara så enkel som möjlig att förstå hur olika delar fungerar, hur man reparerar dem och underhåller dem. Om växelörat går att bända tillbaka vid krasch istället för att svetsas om så är det bra. Och självfallet måste ramtillverkaren ha ett gott rykte av att göra hållbara ramar.

Rena fabriksfel skall förstås leda till att man får byta ut ramen.

>Vad har du själv för ram?

När jag köpte min cykel visste jag absolut noll om ramar. Men jag har den ram som följer med 97 års Crescent Ultima och jag vet numera att den har en stålram. Jag har på tiden jag ägt den (ett och ett halvt år) kört sönder två fälgar och böjt växelörat två gånger. Jag har ramlat otaliga gånger men bara två gånger har lett till att blodvite uppstått. Jag har endast en gång behövt leda min cykel hem utan att kunna cykla på den.

/Jonas U
 
Kolla Sintesi !!

Hej Björn!

Har själv kört på en GT ram som jag varit väldigt nöjd med, men eftersom tiden sätter sina spår även i de finaste ramar blev det till slut dags att byta. Funderade länge och väl och bestämde mig till slut för en Sintesi X-Wing. Helt suverän, och ändå så nära en stålram som man kan komma. Kolla på deras hemsida:
http://www.sintesibikes.com

Lycka till
Anders
 
Stål

KHS har stålramar i rätt prisklass för dig. Jag är efter ett halvårs körning nöjd med min Team ST. Jag tänker försöka vara retro så länge jag kan, om några år kommer det inte finnas en stålram till överkomligt pris längre. Lika bra att köpa en till och vacuum-förpacka till framtiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perlowdin Vilken MTB ram är bäst? Mountainbike 6
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
maknu Vilken barnsits är bra? Mountainbike 6
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
mxsr Vilken cykel? Mountainbike 1
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
bergholm Vilken skillnad i pris! Mountainbike 2
Test005 Sportdryck, vilken? Mountainbike 5
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
niking Ny mtb-ram för seriös cross country Mountainbike 6
Jönsson72 Sprickor i ram på Freke Mountainbike 11
najp Skydda ram med helikoptertejp Mountainbike 6
LasseN Dämpare på 'stel' ram. Mountainbike 3
Joje Knak i ram? Mountainbike 9
jonas_E Ram storlek Mountainbike 4
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
Rosebuddy Långa cyklister och Columbus Al-ram Mountainbike 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.