Vilken pulka ?

Vilken pulka

• Viltpulka 1620x570x160

Röster: 2 100.0%
  • Snow Trek 60

Röster: 0 0.0%
  • Biltemas Lilla

• Biltemas Stora

• Totala väljare
    2
Jag har bestämt mig för att köpa en pulka. Jag skall ha den till att skida Kungsleden Abisko - Nikkaluokta.
Alltså ca 11 mil ledat, men jag kommer också kanske vilja skida lite utanför spår också. Jag kommer att ha med mig ca 30 kilo packning skulle jag gissa.

Jag kommer att tillverka egna skaklar och kapell mm.

De pulkor som jag funderar på är följande :

1. Viltpulka 1620x570x160
http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Viltpulka+1620x570x160&id=679&lang=av
Ca 1260:- med frakt

2. Snow Trek 60, 150x60x30 cm, vikt 7 kg.
http://www.ofc.nu/snow-trek-60-frakt-endast-99kr-p-407-c-222.aspx
Ca 900:- med frakt

Biltemas ATV slädar
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Slade-41331/
3. Lilla, Mått: 1 080 x 510 x 220 mm pris 399:-
4. Stora, Mått: 1 370 x 660 x 240 mm pris 499:-

Den som det lutar mest åt är "2. Snow Trek 60" då den verkar stor nog för att ha bra bärighet i lössnö, samt väldigt rejäl och hållbar.

Någon som har något förslag på vilken pulka som passar bäst ?
Tar tacksamt emot förslag då jag själv har noll erfarenhet av att skida med pulka.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det låter väldigt intressant. En bit över min budget, men man får väl se det som en investering.
Otroligt proffsigt bygge måste jag säga, minst sagt imponerande, vilka fiffiga lösningar. Vad är det för pulka ? Vilka mått mm? Är det en plast-pulka ?
Jag bor själv i Uppsala, bor du långt därifrån ?

Det är en fjellpulken x-plorer 168 som jag inte gillade kapellet på. Bor i Ödeshög. Pulkan har kostat mig 13000. Den är använd, har lite repor i glasfibern men glider fortfarande bra.

Jag vet att man inte ska sälja saker här men måste nog meddela att min pulka är jättesåld med villkoret att den inte ska riskera att bli musmat vilket den riskerade att bli hos mig.

Riktigt fin pulka. Man får gratulera köparen!

Jag får tacka, det är jag som köpet den. Och jag måste verkligen säga att jag är kanonnöjd, helt suveräna lösningar.
Jag ska ut på första långfärden med den i början på April, det blir en skid/tält tur från Abisko till Nikkaluokta.
Det är min första vintertur, så jag håller på att inhandla och förbereda allt. Jag är riktigt taggad.
Och pulkan är verkligen en bit på vägen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips