Vilken operatör i Stockholms skärgård?

Det blev 3.

Det funkade riktigt bra i Stockholms skärgård. Tom på Svenska Högarna.
Däremot inte på Röder. Jag gick in på 3:s täckningskarta i efterhand och konstaterade att det stämde med deras täckningskarta - Röder ligger i någon sorts skugga.

Det man ska tänka på med 3 är att de inte inte har någon 2G alls. Finns ingen 3G går det naturligtvis inte att surfa men med 3 går det inte att ringa heller.

Det gjorde inte mig så mycket då jag har smartfånen avstängd för det mesta och har den vidarekopplad till en Sonim (alltid på och alltid tillgänglig) med ett Telia kontantkort.
(Även Telia hade svårt med Röder men det gick.)

Av en slump visade sig att den mobil som ingick i 3-abbonnemanget var en bra ute-android, en Samsung Xcower 2 (Galaxy GT-S7710), IP-67-klassad. Mellanklassare som kostar 2200 - 2500 kr.
Har man ett extra batteri, kan man byta själv. Däremot har den lite begränsat med minne och appar går inte att placera på minneskortet. Mina väder-appar och karttjänster fick dock plats utan problem. Rekommenderar SSRS vädertjänst där man även kan skicka sin position som sms eller till emailadr.

mvh thomas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips