Vilken ny pendlarcykel?

Hej!
Det är dax för en ny pendlarcykel och kravspecen är som följer:
- >= 18 växlar
- skivbromsar, minst fram men starkt önskvärt även bak (för att få hejd på ekapage enligt nedan är jag trött på att byta utslitna bromsklotsar)
- pakethållare som tål att hänga sidocykelväskor på, ska klara 2*20kg även om nog normal daglig last nog är 10+7 kg
- tåla att dra påhängscykel alterntivt barnsadel + cykelkärra med omkring 50 kg
- tåla last som ovan + mej själv som väger 90 kg
- Ska klara att cykla grusväg
- Barends vill jag nog också ha.
- Ska användas året runt - dvs får inte rosta bort av salt
- hyfsade stänkskydd - vill inte se ut som en leråker vid hemkomst

Pendlar 2*10 km per dag omkring 4 dagar i veckan träningsklädd med påhängscykel medan på helg blir det emellanåt utfärd med navmonterad cykelkärra och barnsadel.

Kandidater hitills är Skeppshults Elit 27 eller Skeppshult pro - kostar 10-11kSEK enl deras egen prislista.
Är dessa rätt?

Vad finns för flera alternativ?
Framförallt tåligheten är av intresse.

Har inte råd att köpa något som inte håller för att sedan köpa nytt igen! :)

/Patrik, börjar bli dyrt att hålla fortsatt liv i min gamla Cresent från tidigt 90tal
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanske denna https://www.rosebikes.se/bike/rose-multistreet-4-trekking-men-822402/aid:822406

Nishiki och Scott har ett antal tänkbara modeller.

Jag föredrar att ha ett par olika modeller för att täcka så bred kompetens kravspec som du har.

En lätt sommarracer är ännu roligare än en åretrunthoj. Börjar finnas rätt många racrar med s ni iv bh roms numera.

Thure

Tackar för tipset!

Vad är det som gör denna 7-8000 kr bättre än mina förslag?
Jag såg kolfibergaffel - låter lätt men inte slagtåligt - stämmer det?
Antar att Rose-cykeln också har finare växlar än Skeppshultarna, eller?

Någon som har en lista på Shimanos växlar i pris/kvalitetsordning?

En sak jag haft problem med tidigare är hjulaxel bak som gått av vid kuggkransen - går det att byta till extra tålig eller är det beroende på vilket nav/hjul man har?

Det som såg lite klent ut på bilden var pakethållaren och skärmana men det kan vara en synvilla.

/Patrik
 
Riktiga järnhästar når inte upp till Skeppshults tunga vikter.
En hoj med stålram och gaffel brukar hålla länge.
Kolfiber må vara lätt, dyrt men tål inte krascher.

Det finns ett än större cykelutbud i Danmark och Tyskland. Som vanligt får man vad man betalar för. Behöver du verkligen skivbroms? En vanlig racerbroms har ju fälgen som skiva, det finns fälgar med bra stoppförmåga.

go tur
 
Svårt att gå tillbaka när man skaffat skivbroms. Jag har skrivbroms på min pendelcykel. Har stoppförmågan som behövs i vilda västern cyklandet här i Lund.
 
Jag har bra erfarenhet av framgaffel i kolfiber och aluram (snart 3500 mil på sommarpendelcykel). Tycker att en väsentlig faktor på Rosecykeln kontra Skeppshult är totalvikten.

Personligen ser jag fördelar med Rohloffnav och skivbromsar i mindre slitage och underhållsbehov.

Pakethållaren är helt enkelt bästa tänkbara och även stänkskärmar och belysning är topnotch.

Thure
 
Är mycket nöjd med min Kalkhoff cykel som jag använt till och från jobbet, året runt, de senaste 6-7 åren.
Den var färdigutrustad från fabrik med allt jag ville ha. Hydrauliska skivbromsar, fjädring i framgaffeln (ställbar från styret), led-belysning med navgenerator, skärmar och pakethållare. Perfekt året runt cykel här i Umeå.
Slår på lyset när jag byter till dubbdäck och slår inte av det förrän jag byter tillbaks till vanliga däck

Min modell tillverkas inte längre. De liknande modeller som finns idag är Voyager och Endeavour. Voyager finns även i en version med förstärkt ram som ska klara 170 kg.
http://www.evaldsmtb.se/familj-spor...ykel-endeavour-rohloff-14v-3?externalsearch=1

Eluh
 
Är mycket nöjd med min Kalkhoff cykel som jag använt till och från jobbet, året runt, de senaste 6-7 åren.
Den var färdigutrustad från fabrik med allt jag ville ha. Hydrauliska skivbromsar, fjädring i framgaffeln (ställbar från styret), led-belysning med navgenerator, skärmar och pakethållare. Perfekt året runt cykel här i Umeå.
Slår på lyset när jag byter till dubbdäck och slår inte av det förrän jag byter tillbaks till vanliga däck

Min modell tillverkas inte längre. De liknande modeller som finns idag är Voyager och Endeavour. Voyager finns även i en version med förstärkt ram som ska klara 170 kg.
http://www.evaldsmtb.se/familj-spor...ykel-endeavour-rohloff-14v-3?externalsearch=1

Eluh

Ser också intressant ut och lägre pris.
Att ramen ska hålla är jag inte så nervös för - på gamla cyklen har ajg iofs låtit svetsa bakgaffeln en gång då den gick av men annars är ramen en av få delar som är kvar orginal tillsammans med styre och framgaffel (även om framgaffeln varit krökt bortom normal användning men återkrökt till användbar).
Fälg och hjulaxlar har jag slitit ut desto fler. Att man sliter kedja och drev/kassett är naturligt tycker jag och kanske fälg över lång tid men glad om jag slipper hjulaxlar som går av och hjul som blir skeva.

Har inte funderat på framdämpare - behöver man dämpare om man inte kör i stökig terräng. Adderar det inte bara onödig vikt om jag mest kör på hyfsat jämt underlag.

/Patrik
 
Har googlat vidare och även besökt lokala handlare och jus tnu finns några heta kandidater men det som gör mig fundersam är att alla pakethållare ser klena ut - särskilt den del som fäster fram under sadeln.

Något bra elle rdåligt att säga om följande alternativ, (givet min tidigare kravspec):
Skeppshult Pro
http://skeppshult.se/sv/cyklarna/herr/pro/

Crescent Kebne eller atto+
http://www.crescent.se/cyklar/hybrid/kebne-24-vxl/
http://www.crescent.se/cyklar/hybrid/atto-24-vxl-2/

Nishiki city 601
http://www.nishiki.se/kollektion/city/city-601

De två första ha växlar som av teamsportia klassas som insteg, dvs inte i övre delen av skalan. Vad är det som blir "bättre" med dyrare och finare växlar? Är det lägre vikt (mindre viktigt för mig) eller är det hållfasthet (viktigt för mej) eller något annat?

/Patrik, närmar mig köp
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips