Vilken karta till Meridian?

Goddag

Jag har just fått en GPS. Närmare bestämt en Magellan Meridian Color. Tänkte skaffa karta och minneskort till denna.

Syftet med katan är att använda den till både paddling, vandring och bilkörning. Kan man använda sig av en enda av Magellans kartor till detta eller behöver man fler? Någon som sett eller testat DirectRoute-kartan?

Hur stort minneskort behöver jag? Man vill ju gärna få in så mycket som möjligt... Funkar det med vilka SD-kort som helst? De som säljs till Magellan kostar ju skjortan jämfört med datahandeln.
 
Topo Sweden

http://www.axhedehansson.se/ har på sin förstasida nu nämnt Topo Sweden som skall passa magellans kart-GPS plottrar men jag hittar den inte i prislistan eller någon annanstans på deras site. Oklart när den finns för försäljning.

Det som finns nu är sjökort MapSend BlueNav och vägkartor MAPSEND STREETS EUROPE.

Thure
 
inte så stort

gullegubben; sa:
Hur stort minneskort behöver jag? Man vill ju gärna få in så mycket som möjligt... Funkar det med vilka SD-kort som helst? De som säljs till Magellan kostar ju skjortan jämfört med datahandeln.

Jag har provat med tre olika SD-kort och ett MMC-kort i min Meridian Gold. Det har fungerat bra med allihop även om MMC-kortet är slöare och ger intryck av att vara det första som går sönder.

Om jag i MapSend Streets Europe markerar en fyrkant som ramar in Vänern i norr, Jönköping i öster, Helsingborg i söder och västkusten i ...väst blir det ca 10MB.

Jag vet inte vad för karta du kommer att använda så det kanske skiljer en del.
 
Jag har beställt en Direct Route, dom kan inte leverera än, men dom tar upp beställningar. Jag frågade om minneskort... dom rekommenderar till och med att man skall köpa tredjeparts (dator/foto-handlare), just för att det blir dyrare när dom köper/säljer så små kvantiteter.
Direct Route såg jag bara som snabbast på båtmässan i GBG, men den kostar typ 200pix mer än MapSend streets, så varför köpa en äldre karta?
 
Det bästa är att du skaffar den karta som avser det geografiska område inom vilket du kommer att befinna dig. Då stämmer kartan bäst överens med verkligheten du ser omkring dig och du får lättast att hitta dit du ska.
 
World wide basemap?

World wide basemap?
Kan det vara något? Någon som jämfört denna med Mapsend streets europe? Hur mycket detaljer utanför gatorna finns det i streets? Vilken rekommenderas att använda? Måste man ha båda för att kunna få tillräckligt med info för både friluftsliv och stadsnavigering?

...många frågor blev det :), men de kostar ju en del så man vill ju gärna veta lite innan...
 
MagellanC

Worldwide basemap har en detaljeringsnivå som kan jämföras med baskartan i flashminnet tex den Europeiska. Med WWbasemap kan man göra själv ett antal baskartor för valfria delar av världen.
Dessa kartor kan användas som alternativa baskartor med vissa nackdelar vid zoomning i jämförelse med ordinarie baskarta.Den ordinariebaskartan ligger alltid kvar vid anv av WWbasemap
Bättre är att använda de baskartor som finns Europa USA eller Australien.
Går att få tag på (Yahoo Meredian group)och enkelt installera med de anvisningar som finns med hjälp av "hidden menu". Man flashar då in dem i minnet den gamla försvinner då så om man inte har kopia av den måste den först sparas- finns anvisningar för det också.
Har prövat all tre baskartorna på plats på de olika kontinenterna och de är utmärkta vid bilkörning som komplement till en bilkarta.Har även WWbasemap som är ett komplement i andra delar av världen.
Har inte skaffat Europe streetmaps än då jag väntar på Routevarianten.(Har TomTom i Ipaqen)
Finns ingen topo än för Sverige vad jag vet- den finns för USA läs kommentarerna på diskussionsgrupper alla verkar inte helt nöjda.
Avser att skaffa ett sjökort till Meredianen för att utvärdera mot mitt nuvarande alternativ med Ipaqen

Vad gäller tillbehör tex minnen är Meredian generellt dyra lönar sig att leta tredejparts tbh.
Om man reser mycket och dessutom använder GPSen till många aktiviteter behövs plats kartmaterial

Meredianen är där mycket bra med sin minneskortplats som möjligör baskartebyte och plats för allt kartmaterial.
Då kan man ha alla baskartor, sjökort detaljkartor streetmaps tillgängliga och topo på samma kort och behöver då minst 128 MB-gissar jag .Meredianen går utmärkt med tredjeparts SDkort och kan numera ta större än 64Mb


Bengt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
6904 vilken karta till garmin etrex legend Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Jones Vilken GPS? Navigering 18
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
zalkow Vilken utrustning skall investeras? Navigering 6
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Roni Vilken batteriladdare ? Navigering 15
joakimr Vilken Navigator? Navigering 6
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
esping vilken är lämplig? Navigering 13
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
haraldn Vilken höjd visar eTrex Venture? Navigering 3
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.