Vilken kajak skall jag välja

Har blivit frälst av att paddla och funderar på att köpa en kajak.
Vilken skall jag välja?
Skall fungera till allt från endagars turer och veckoturer, paddlar mest på västkusten men även i insjöar.
mvh Klabbe

Vilken kajak

Själv har jag inte paddlat kajak men paddlar en del träkanadensare och anser att det är matrealet att ha. Om du är intresserad av det kan man kontakta både vägledarnätet wayleader@hotmail.com och Kosterfjordens Kajakbyggeri och Håkan Johansson där.
Hoppas du hittar vad du letar efter.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Testa olika

Att välja kajak här himla personligt. En kajak som passar mig kanske är helt fel för dig. Hur man provar ut en kajak beskrivs i flera böcker, tex Karin´s bok (redaktör på dessa sidor).

Finns det någon förening/sammanslutning där du bor? Har du tur så kan du via en sådan få kontakt med aktiva paddlare som kanske kan låta dig pröva lite olika kajaker.

En annan variant är att hyra kajaker några helger hos en välsorterad handlare, förklara att du att du håller på välja kajak så får du säkert bättre pris när du hyr.

Lycka till!

Instämmer !

Även om det tar tid att hyra och testa många olika typer av kajaker så är det värt det.

Vissa försäljare/uthyrare brukar kunna dra av en viss del av hyran från köpet.

Tänk på att inte bara testa i finväder. Det är ofta i tuffare väder man märker skillnad på kajaker. Inte bara gången i sjön utan oxå hur man sitter i kajaken och om man har bra kroppskontakt med kajaken.
Vattentäta skott och lucker e värt guld.

/Gunnar

Kolla hos uthyrarna på västkusten!

Som de andra skriver, rekommenderar jag dig att prova dig fram. Det finns flera företag på västkusten som hyr ut kajaker. Kolla in på http://www.kajak.nu som har länkar till de flesta av dessa företag.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips