Vilken energibar?

Undrar vilken energibar ni föredrar?

Har testat alla möjliga varianter, allt från de riktigt dyra i cykel- eller andra sportaffärer, till müslibars och liknande i vanliga livsmedelsaffärer, till egna hemmagjorda.

Har nu kommit fram till att Lidls variant med cranberries (har tyvärr glömt märket) är utmärkta, ger energi, sötma men också lite syrlighet i och med bären, vilket gör att man inte äcklas ihjäl av sötman som i en del sorter.

Så nu - vilka är era favoriter? Och varför just den sorten?
 
Maxim med banansmak täckt med youghurt.
Bra smak o mycket bra effekt i slutet av timme 3 på träningsrundan. Tar åxå effektivt bort krampkänningar.
Är dock lite skeptisk till 'barerna' för träningspass under 2 timmar om man inte kör flera dar i rad och ganska hårt, typ 155 - 180 i puls.

Vatten o banan är mycket bra alternativ.

/Anders
 
För egen del så blir det mest Maxim. Hittills har jag kört med "vaniljsmak" men det finns säkert andra smaker som funkar också även om jag _aldrig_ kommer att välja banansmak på en energibar...
Bananer och banansmak tillhör de saker jag blir illamående av, mycket pga. ungdomligt oförstånd... ;-/
En vinterfavorit är annars PowerBar Harvest. De flesta andra blir hopplöst hårda i temperaturer en bit under 0 grader.
För träningspass så tar jag dock ofta med någon bulle eller liknande istället. Det blir litet billigare i längden, iallafall så länge man inte gjort egna Runekakor. :)
 
Strykarräven; sa:
Ja, finns det nåt underbarare än att stanna till under ett långpass och gå in och shoppa en guleböj eller snickers till det medhavda vattnet, när magen skriker?
Kaffe och bulle!
Har alltid en Maxim eller Parrot i bakfickan/sadelväskan (plats temperaturberoende).
 
Multipower

Multipower som redan varit på tal är helt klart bäst om man är ute efter något som även mättar, svälj en sån med lite vatten så är du mätt... bra om man inte hinner äta direkt efter en ordentlig träning t.ex.
Fungerar även ute i skogen om man inte orkar laga gröt eller någon annan 'ordentlig' mat.
[Ändrat av matala-0 2005-09-29 kl 16:44]
 
Fler recept på powerbars, med sojamjöl för att höja proteinhalten

Från Radioprogrammet Meny:

Powersbars med tropisk frukt
Powersbars med tropisk frukt

I Meny vecka 40

Ger 10 bitar

Sätt ugnen på 180º. Häll i en bunke:
3 dl fiberberikade havregryn
1 dl sojamjöl
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt

Blanda noga med hjälp av visp. Tillsätt:
1 dl torkade tropiska frukter, finhackade
¾ dl ljus sirap
1 msk ljus rapsolja/jordnötsolja/mild olivolja
1 msk limejuice, pressad
½-¾ dl vatten

Blanda ordentligt. Om det är svårt att få degen att hålla ihop kan du tillsätta en extra matsked vatten. Forma på bakplåtspapper till en stor kvadrat, ca 1 cm tjock. Grädda i ca 25 minuter och låt därefter svalna en kvart innan du skär baket i 10 minuter och låt därefter svalna en kvart innan du skär baket i 10 bitar. Sun Maids Tropical Trio är en färdig blandning av ananas, papaya och mango som är god att använda. Men du kan byta ut mot din favoritfrukt eller vad som finns tillgängligt i din butik.
Torkad frukt passar utmärkt i powerbars. Prova gärna egna blandningar.

Energi: 164 kcal per bit varav 5 g protein, 4 g fett och 26 g kolhydrater.

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=950&artikel=707052
 
ehn; sa:
Undrar vilken energibar ni föredrar?

Har nu kommit fram till att Lidls variant med cranberries (har tyvärr glömt märket) är utmärkta, ger energi, sötma men också lite syrlighet i och med bären, vilket gör att man inte äcklas ihjäl av sötman som i en del sorter.

Var nyligen i en Lidl-affär, vilket inte händer så ofta. På grund av det jag läste på denna tråd köpte jag en typ med körsbär. Det fanns två sorter, men jag köpte den ena (ej müssli) Det var absolut det gräsligaste jag ätit. Gick direkt in i affären igen och köpte den andra varianten med müssli, men denna gång vågade jag mig inte på cranberries-varianten utan tog en med choklad. Denna gick ialla fall att äta. Men av någon anledning har jag tvingat i mig även den första körsbärsvarianten - och jag som ska försöka banta!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.