Vilken broms?

Varning för wall of text....

Jag är en riktig gröngöling som först när jag är närmare 40 än 30 upptäckt tjusningen med klättring. Det blir främst bouldering än så länge (har hållit på ett par månader), men har varit ut och topprepat klippor ett par gånger här i Mälardalen.

Ska skaffa utrustning till vårsäsongen för att uteklättra, och min största fundering är vilken typ av broms jag ska skaffa. Jag vet att många av de rutinerade rep- /tradklättrarna förordar ATC, men jag sneglar lite på automatlåsande bromsar nu.

Även om jag vet vikten av korrekt handhavande och att alltid behandla bromsar som att de ska låsas manuellt (dvs alltid två händer och korrekt grepp i repet osv) känns det skönt att veta att det finns en backup.

De gånger vi har varit ute och jag har säkrat har jag använt en väns italienska Click Up, och blev rätt kär i den. Det tilltalar mig att den till skillnad från grigrin inte har några rörliga delar. Har jag förstått rätt gäller samma sak för Wild Countrys Single Rope Controller.

Jag planerar att även skaffa en ATC och göra mig hemmastad med den hur som, men min fråga är om ni mer rutinerade tycker att det är okej att börja lära sig säkra med en automatlåsande broms a la Click Up / SRC? Och om så, är det någon som har erfarenhet av dessa och kan tipsa om den ena eller den andra? går de att få tag i i Sverige eller får man beställa dem från utlandet?
 
Låt mig säga så här: Jag har både en ATC-modell (atc guide) och en grigri och använder den som passar bäst till det jag klättrar för stunden. Tvingades jag avstå från den ena skulle jag tveklöst behålla atc:n.
 
Hallå
själv har jag både en atc guide och en själv låsande mammut smart . och jag använder bara den självlåsande bromsen när jag klättrar inomhus eller ren sport klättring på grund av den ökade belastningen på punkterna när man faller med en självlåsande broms, men håller med GustavOh om jag var tvungen att bara ha en av dom så skulle jag ta atc mest för att den går till all sorts klättring och själv tycker jag att alla som klättrar ska kunna hantera en vanlig atc . men det är inget fel att lära sig använda en självlåsande broms när man börjar bara men lär sig för och nackdelar med den sortens broms. att ha en självlåsande broms har sina fördelar vid sport och inomhus klättring, så rätt broms till rätt ända mål. ;)
 
Inget slarv-verktyg! Dvs ingen självlåsande broms, åtminstone inte som första repbroms.
Det är värt hur mycket som helst, det kan vara någons liv! att lära sig hantera repbromsar som de ska hanteras.
Jag har har/haft hur många repbromsar som helst, och använt gri-gri då och då när de 'suttit på repet'.
WC src är en av dem jag haft, jag gillade också att det inte var några rörliga delar. Den kan vara ett komplement till en hink/stich-plate-typ broms, kan vara svår att mata ut rep fort med, man måste hålla upp repen parallellt annars låser den direkt, mycket otrevligt när ledklättraren vill klippa fort!
Kanske funkar bättre med tunna enkel-rep, men isåfall blir det motsvarande sämre lås-hjälp. Men den funkar klanderfritt till topprepssäkring, den måste såklart ha nedåthållen bromshand, men är väldigt lätt att hålla i om klättraren sedan ska hänga o dingla en lång stund.

Jag rekommenderar en avancerad platta/hink, BD guide eller Petzl reverso, eller en Trango rektangulär hink om du kan hitta den, det är min 'överallt-broms' (ibland använder jag en TRE när jag vet att det blir långa frihängande firningar, men inte vid isiga förhållanden).
Du kan komplettera med en själv-låsande om du är så lat senare, när du är säker på rephantering.
Ja, jag är lite rabiat mot Gri-gri-typ-bromsar.
 
Det är som regel en begränsning att bara ha en Gri-gri vid vanliga firningar på dubbelrep också, varför en (gärna förfinad) hink ändå går åt som första broms.
 
Du behöver i alla fall en ATC för att fira med, så den måste du böja med. Om du köper en ATC XP Guide eller liknande (finns massor av varianter) så kan du även säkra andreman automatiskt. Funkar bra.

Vad gäller automatbromsar så är det bara att testa runt. Alla har sina fördelar. Vissa är svåra att mata ut rep med, vissa låser bättre, visssa funkar med tjocka rep osv osv. Testa och se vad du gillar.
 
De gånger vi har varit ute och jag har säkrat har jag använt en väns italienska Click Up, och blev rätt kär i den. Det tilltalar mig att den till skillnad från grigrin inte har några rörliga delar.

Click Up är en intressant kompromiss mellan en Grigri och en ATC, har prövat den en längre tid och här är några intryck:

- Kräver en HMS karbin och helst skall den vara fixerad i selen så att den större öppningen låser mot repet, annars finns det risk för att repet inte riktigt låser. Vi har varit med om det i början när vi använde en låskarbin på måfå. Köper man den som finns till så fungerar bromsen utan större problem.

- Dock så ser man en stor påverkan - av nötning - på karbinen när man sportklättrar mycket.

- Det händer lätt att man låser bromsen då man matar ut rep som man gör med en vanligt ATC, man får mata ut mer "framifrån". Låser man den så kräver den ju att man "klickar" ur den igen och det är ju inte så trevligt.....en Grigri låser ju sig inte riktigt mekaniskt om det händer samma sak vid utmatning av rep.

- Självklart har den mindre rörliga delar, men jag har dock ganska stor tilltro till min Grigri...

Skall du klättra inomhus eller sportklättring utomhus (dvs max en replängd) så skulle jag utan problem rekommendera en Grigri i första hand. Om man hanterar den rätt så har man en ypperlig broms med en trevlig "backup"!
 
Du kan fira med en grigri.

Mammut smart alpine ska finnas för dubbla rep. Den stora (enda) riktiga fördelen med en atc är att du kan använda dubbla rep. Du bör dessutom ha en broms som klarar vanliga repdiametrar, vilket för trad är 8-10,5 och för sport 9,5-11 och mig veterligen finns det få bromsar som klarar av allt.

Även de riktigt billigaste bromsarna är bra nog! (Det är inte svårt att hålla någon, när allt kommer omkring).
 
Hej!

Jag har Petzl Reverso och GriGri. Från början använde jag uteslutande Reverson men de senaste 2-3 åren använder jag Grigrin till allt, säkra ledklättrare, ta upp andreman och fira ner från berget. På trad och aid, sommar som vinter.

Jag förstår inte vad folk har emot Grigri, den är helt suverän. Enkel, smidig och säker. Och med en backup om nåt skulle hände, så att man kan ta det lite lugnt på stand, ta bilder, dricka lite vatten eller vad som helst..

Det argument som jag har hört emot Grigrin är att den nyper repet för snabbt vid ett förstemansfall och därmed ger ett högre fångryck som i sin tur bidrar till ökad belastning på säkringarna som försteman placerat. Men om man klättrar på det vis att detta innebär ett problem (vilket en del visserligen gör) så är risken stor att ett fall meför rippade säkringar och långa fall. Att hålla ett sånt fall är inte kul, man rycks upp i standen och kan slå sig hårt mot bergväggen. Risken är stor att man tappar greppet om repet. Och då är man riktigt illa ute. Hade då mycket hellre säkrat min vän med en grigri, även om det eventuellt inneburit en större belastning på säkringarna. Något som jag dessutom misstänker är marginellt, särskillt i jämförelsen mellan en grigri och en atc med friktionsökande spår i. Man ger ju slack för att öka dynamiken, repets dynamik är nyckeln.

Klättrar man längre turer med övernattningar på klipphyllor eller i portaledge är det smidigt att ge sig själv några meter slack på klätterrepet och sen klippa en åtta i ankaret. Placera grigrin på slacket mellan inknytningen i selen och inknytningen i ankaret. Då är du alltid uppbackad av en direkt inknytning men kan samtidigt enkelt justera exakt hur lång "navelsträng" du vill ha till ankaret. Särskillt smidigt när man ska sätta upp portaledgen på en hängande stand.

Och nya Grigri 2, gör firning ännu smidigare och låser även om rep med mindre diameter.

För att uppnå liknande säkerhet när man säkrar försteman med en hink måste man dels ha handskar på sig och dels ha stoppknutar på repet om man trots handskarna skulle tappa greppet med bromshanden (för att man slagit huvudet i väggen..?)

Handen på hjärtat. Hur många gör det?


Tillbaka till trådskaparens intresse:

Håller med om att det är vettigt att först lära sig säkra med en vanlig broms, så att det sitter i ryggraden. Då hade jag köpt en Black Diamond ATC Guide eller Petzl Reverso 3. De kostar ju bara några hundra och är mycket mer användbara i ett längre perspektiv. En gammal hink med helt släta insidor är helt värdelös att hålla ett ordentligt fall med, då bränner man sig och kan lätt tappa greppet med bromshanden.

Bara min åsikt, alla gör ju såklart som de vill och känner sig bekväma med.

Edit:

Skulle jag av någon anledning fira flera långa replängder i snabb följd skulle jag hålla ett extra öga på bromsen, grigrin blir varm vid firning.
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag har Petzl Reverso och GriGri. Från början använde jag uteslutande Reverson men de senaste 2-3 åren använder jag Grigrin till allt, säkra ledklättrare, ta upp andreman och fira ner från berget. På trad och aid, sommar som vinter.

Jag förstår inte vad folk har emot Grigri, den är helt suverän. Enkel, smidig och säker. Och med en backup om nåt skulle hände, så att man kan ta det lite lugnt på stand, ta bilder, dricka lite vatten eller vad som helst.................

För den intresserade av ATC (typ) vs GriGri (typ) vill jag påminna om denna förträffliga tråd i ett forum nära dig :)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52890&highlight=grigri
 
Vill påpeka att Reverso 3 är en himla bra och lätt broms, men den slits fort och får "skarpa" kanter i öppningen på lågfriktions-sidan. Vad jag har hört har BD Guide mycket längre livslängd. Å andra sidan ligger Reverso 3 fint i handen.. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
fson Säkra andreman från toppen med guide-broms Klättring allmänt 9
kotten1 Frågor om självlåsande broms. Klättring allmänt 16
johan74 Repsolo-broms Klättring allmänt 3
Mikro YO-YO broms? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.