Vilken av dessa?

Hej!

Jag skall köpa en ny syntetsovsäck och skulle bli glad om ni vill ge era synpunkter på de alternativ jag hittat. Kommentera gärna även den eventuella användningen vintertid.

Främst för:
fjällvandring-vår/sommar/höst (Skandinavien, snö på toppar (>1400m) men ej i dalar, tältar <1400m)
kajakpaddling-vår/sommar/höst (St skärgård+Åland, maj tom oktober)

Eventuellt även vintertid:
fjälltur/snöbivack-ev kompletterad med VBL/överdrag
fjälltur/tält-med extrasäck samt VBL/överdrag

Sovsäckar:
[sovsäck,komforttemp(C),vikt(g),innerläng(cm),fyllning]

Ajungilak Kompakt Shelter,-8,1860,195,? (fd 2000?)

Ajungilak Kompakt, -8,1630,195,?

Marmot Mavericks 15, -9,1477,198,Polarguard 3D

Mountain Equipm. Skyw.2XL,-7,1300,200,Polarguard 3D

Mountain Hardw.2ndDimens.,-9,1390,198,Polarguard Delta

TNF Cat’s Meow, -7,1373,198,Polarguard Delta

Tack på förhand!
/Rickard

Stämmer komforttemp?

Jag ska också köpa sovsäck och har kikat på några av de som du nämner. Bl a på addnatures hemsida och jag undrar om komforttemp. stämmer. Där har de angivit att ME Skywalker har komforttemp på -12 och Ajungilaks kompakt shelter och Kompakt har komforttemp på -15 el -12 (kommer ej ihåg nu). Du hade uppgifter om temp som ej är lika låga. Var har du hämtat dessa? (Funderar på vad som gäller...)

Jag kan för övrigt säga att på Addnature så rekommenderade de ME sleepwalker istället för ME skywalker (väger 200g mer men är nästan tusenlappen billigare. Anledningen är att de i skywalker köper in ett material som inte är deras eget utan är väldigt dyrt.)

/Rakel

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Komforttemperatur

Samtliga uppgifter har jag tagit från respektive tillverkares hemsida.

ME Skywalker2 har komforttemp -7 och extremtemp -12.

Ajungilak tycks ha konstrueratom och i viss mån bytt namn på deras sovsäckar, uppgifterna stämmer dåligt mellan deras egna uppgifter och Addnatures uppgifter.

Hälsningar
Rickard

komfort temp

När det gäller amerikanska säckar som Tnf, Marmot mfl kan du lita på komforttempen, dessa brukar vara rejält tilltagen. Detta gäller även ME. Hur det är med Ajungilak kan jag inte säga. När det anges 2 temperaturer så titta på den lägre (Haglöfs mfl).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips