Vilken Ally?

Jag är nyfiken på en Ally efter att ha kollat på Monsen(såklart man blir inspirerad) och funderar vilken modell som är lämpligast att köpa, jag tar tacksamt emot förslag.
Har sneglat på Ally 611(15 fot) men vet inte om den kommer upplevas för liten eller dålig kursstabilitet jmf de större modellerna? Det som talar för den är relativt låg vikt och smidighet.

Jag kommer delvis att paddla ensam med hund och packning för några dagar, samt 2 vuxna med packning och hund.

Prioritet?

Hej.

jag kan verkligen rekommendera kanotlivet!

Jag har en 811, 16,5 fot. Den er en halvmeter längre och 3 kg tyngre.

Sista turen var vi två vuxna och en hund (huskystorlek, 20-25kg) i 10 dagar och skulle inte velat vara i en mindre farkost. Vi fyllde den ganska bra, även om den inte var proppfull. Men den är nog lite bökigare att hantera ensam -mest på vattnet, men den väger ju också lite mer. Men du måste nog gå minst två turer i alla fall.

På samma tur träffade vi två karlar utan hund i en 515, (15,5 fot) som klarade sig bra i den.

15-fotaren är säkert lika stabil när den är packad för sitt ändamål.

Så, det som borde vara avgörande faktor är om du tänker dig mest ensamturer eller mest i sällskap med en man till eller med liten familj.

Glöm inte att ta med strips till att säkra spanten som kan ha en tendens till att hoppa ur sina fästen i ruffa förhållanden. Gaffatejp är också din vän för små reparationer i fält.

Lycka till!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har också en 811, 16,5 fot och älskar den. Den är perfekt när du är 2 stycken som paddlar med oppackning, men kräver en del mer last på paddling ensam. För mitt användande tycker jag den är perfekt, men om jag mest hade paddlat ensam, hade jag kanske valt en mindre.

Tack för era svar! Det blev idag beställning av en 811(16,5 fot) eftersom jag tänkte att jag kanske ångrar mig om 15-fotaren skulle visa sig i minsta laget om man vill vara ute en längre tur, sen har jag läst att 811 ska vara kanske mer lättpaddlad vid solopaddling än 15-fotaren pga kursstabilitet.
Återstår att se hur det upplevs, nu är det bara att se ut lämpliga vatten att äventyra på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips