Vilken är optimal kortstorlek för Cx ?

Det är lockande att skaffa max stora kort till en Cx model, 512 MB tror jag är övre gränsen (tror bara).
Men frågan är hur GPSmottagaren fungerar om den har t ex 400 MB att hantera kontra om man nöjt sig säg med 40?

Frågan har grundligt utretts för iQue 3600 dom använder SD kort.

Tiden för att rita om skärmen vid zoomning etc förlängs ju större datamängd mottagaren har att leta igenom. Detta gäller således endast kartdatafilen. Har man fyllt upp ett 1GB kort med foton, musik mm spelar det ingen roll men håll kartfilen bantad. iQue användare kan också tänka på at det går snabbare vid zoomning mellan bas- och detaljkarta om man valt den mindre baskartan och därtill lagt den i internminnet.

En möjlighet vore naturligtvis att lagra ytterligre kartfiler på sitt stora lilla kort men då under alternativa namn. Med en PDA som kan läsa miniSD via SD adapter kan man då ändra namn så att önskat kartset kommer att avnändas. Förefaller dock vara enklare att ha flera kort. Kanske en mobiltelefon som tar samma kort kan vara en förvaringsplats?

För övrigt är tydligen utzoomning mer tidskrävande än inzoomning pga dataarkitektur, tror det står mer härom i dokumentationen till IMG formatet som kan laddas ned från Sourceforge.net

En nedladdad fil kan innehålla t ex Sveland topo och halva Europa på City Select plus lite Bluechart. Frågan är om det går snabbare om man helt desaktiverar City Select och Bluechart då man vill använda topo.

Själv siktar jag på 128 MB.
 
I min Quest har jag Sverige från Gävle och söderut inkl öland o Gotland, hela Danmark, norra halvan av Tyskland, Toulouse, Madrid och Sevilla inkl dess närområden. Detta är från City Select 7. Dessutom har jag större delen av omr 8 och 9 från Friluftskartan (gamla) inlagda. Sedan är mina ca 240Mb fyllda.
Så från prestandasynpunkt så skulle ju 256Mb kort räcka långt.
Men tydligen är nya Fri Pro på mellan 300-400Mb per CD så vill man ha en hel sådana + lite annat så lutar det väl åt 512Mb.
Enl Dustin ska man kunna köpa Micro-SD på 1Gb men det är väl av tveksam nytta.
Jag hade valt 512-kort och så kanske inte fyllt dom till brädden om det inte var nödvändigt.
Samma kort passar ju till kameror, telefoner mm så dom är ju mer flexibla i lite större storlekar.
 
Är det bara frågan om att få in mycket är det ju bara att kolla vad plånboken klarar.

Vad vi behöver få grepp om är hur filstorleken påverkar uppdateringen av skärmen och andra tidskrävande operationer hos den cx modell vi funderar på att köpa, i första hand 60 och 76. Sedan kan man väga in även denna parameter för ett beslut om vilken som är optimal kortstorlek för mig som köpare.

Jag har 800 mb kartor på ett SD kort till iQuen, fördröjningen vid omritning av skärmen är inte acceptabel. Efter att de nyligen gjorda tester som jag berättade om ovan har gjort att en del fått sin aningar bekräftade har de valt att använda flera mindre kort istället. Överfört på en 60Cx vore det aktuellt åkområde för skridkskor och bil. För de enstaka turerna till Sevilla eller Riksgränsen kan man ju lägga in ett stort kort och ta väntetiderna.

Vidare så vet vi från alla tester som gjorts med iQuen att skriv och lästider varierar mellan olika kort.
[Ändrat av jonasolof 2006-02-13 kl 22:48]
 
I min iQue 3000 har jag ett micro SD kort på 256 MB. Det fungerar, men den processorn de har där är vald mer för att den har inbyggd GPS-korrelator och är billig att köpa, än för dess prestanda.

Sen är klart "City Navigator Europe version 8 New Technology plus" (ligger smidigt på tungan) en tuffare karta att hantera än gamla City Select, om man ser till kravet på prestanda i mojängen. 3D-vy av kartan har den också, vilket förmodligen är tyngre än en 2D-vy att räkna fram.

Anders
 
Ingen skillnad!?

Jag har en 60CSx med 512 MB minne. Till appparaten köpte jag City Select Europe v7 och Friluftskartan Pro Svealand. Jag läste era funderingar och har provat lite med olika mängd kartor inlagda.

Jag har lagt in FriPro och City Select i varierande mängd och provat att panorera och vänta till skärmen har uppdaterats, det är lättast att mäta tiden då. Tyngst är FriPro och det verkar vara i skalan 1,2 km, det är där man ser mest orts- och bynamn. När man panorerar iväg en bit så tar det ca 4 sekunder innan skärmen är klar, det är vad jag får fram i alla fall. City Select tar ca 1 sekund på sig i skalan 120 och 200 m.

Det visar sig att det inte spelar någon roll hur mycket kartor (MB-utrymme) jag har inlagda eller hur stor del av dessa som är ibockade att visas, jag får i varje fall likartade tider. Jag provade allt från 450 MB ner till 19 MB utrymme och ändå liknande uppdateringstider.

Om nu det här stämmer, jag kan ju har gjort nåt fel, så är det bara att köpa största möjliga kort. Jag har inte kollat senaste nytt men för ett par veckor sedan var största "bekräftade storlek" från Garmin (enligt GPS.no) 512 MB. Kanske har de testat fler kort nu och kan bekräfta att 1024 MB funkar.

Kollade snabbt på datorbutiken.se och det skiljer inte mycket i pris mellan de olika storlekarna:
128 MB -179 kr
256 MB -179 alt. 200 kr?
512 MB -295 kr

Hoppas att någon mer kan testa och komma med synpunkter.

/Svante
 
Ungefär samma tider när man zoomar utåt, det är lite svårare att mäta. Tyngst verkar vara att zooma ut till 1,2 km. Det är dock lätt att komma för kort eller för långt (800 m eller 2 km) och då går det snabbare. Till 1,2 km verkar det gå på ca 3-4 sekunder
Zoomar man in går det betydligt snabbare, ca 0,5 sekunder eller snabbare.

/Svante
 
Ställde samma fråga på scigeosatnav.

Inga rapporter om att det skulle gå långammare med stor kartfil. Dock nämndes att det kan bli problem om man laddat in en karta från mer än 1050 kartfiler (maptiles), då kan mottagaren stänga av sig. Knappast någon stor sak om man säger som så.
 
Är det någon som även har en gammal 60C(S) eller 76C(S) och kunnat göra lite tidsmätningar för in/utzoomning av t.ex. FriPro eller CS? Skulle vara kul att veta om det är stora skillnader mellan de gamla och de nya x-modellerna när det gäller ren prestanda. Skulle gärna veta också om det är stor skillnad i mottagningskvalité med den nya SirF III mottagaren. Provade lite zoomning och panorering av FriPro på Båtmässan i Gbg mellan en 76C och en 60CSx och tyckte mig märka skillnader men det var svårt att göra några riktiga mätningar.

Mvh,
Mikael
 
Förvara kort i batterifacket?

Hej
Jag provade att lägga MicroSD kortet mellan batterierna, är detta en olämplig förvaringsplats för ett extra kort, någon som har en ide?
Batterierna är ju plastade så någon elektrisk kontakt skall väl inte ske.
Kortet tappade inte minnet, jag hade på GPS:en 10 min.
Eloserik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
zalkow Vilken utrustning skall investeras? Navigering 6
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Roni Vilken batteriladdare ? Navigering 15
joakimr Vilken Navigator? Navigering 6
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
gullegubben Vilken karta till Meridian? Navigering 7
esping vilken är lämplig? Navigering 13
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 vilken karta till garmin etrex legend Navigering 1
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
haraldn Vilken höjd visar eTrex Venture? Navigering 3
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.