Vilka vandringskängor

  • Trådstartare jonas.utterstrom@vittran.norrnod.se (Jonas Utterst
  • Start datum

jonas.utterstrom@vittran.norrnod.se (Jonas Utterst

Gäst
Hej,


Jag funderar på att skaffa mig ett par vandringskängor och undrar vad som rekommenderas.


Har testat Garmont Picos II och Rockport Xenobia (osäker på stavningen). De skorna är ganska mjuka och inte allt för höga.


Garmont verkade bra med en "gummi list" som skyddade mot nötning. Men de (Utebutiken) hade inte min storlek. Rockport-skorna var otroligt sköna, men frågan är hur de tål hårda tag med sitt relativt mjuka läder. Man "rullade" fram när man gick i dem, vilket kändes konstigt men enligt expediten så vande man sig snabbt.


Scarpa skall också göra bra skor, men det verkar inte finnas några återförsäljare i Umeå.


I övrigt så har jag väldigt lätt att få skoskav så jag är inte så förtjust i Lundhags kängor.


/Jonas U
 

NL (N L)

Gäst
kängor

Hej Jonas.
Kolla in ett märke som heter Hanwag.
Har själv ett par som heter Hanwag-Yukon,fantastiskt
sköna.Ej onödiga sömmar på lädret,ganska hög
gummikant nedtill,läder av hög kvalite.
Mina fötter är också ganska ömtåliga,men dessa
kängor har inte givit mig några problem,trots
hårda vandringar.
MVH Nicklas
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Mina intryck.

Jag har ett par Meindl Army Pro och är mycket nöjd. Skulle jag köpa nya idag skulle jag nog kolla på Meindl Taiga. Dessa är ännnu högre (gore-texmembranet går högre upp i kängan) än Army pro vilket gör att de är bra även om du skall vandra i våt mark. Dessutom kan du med dessa nästan alltid finns ett ställe där det går att vada utan att ta av dig på fötterna. Priset är förstås avskräckande.


Ett mycket prisvärt alternativ är märket "Trezetta". De har nästan bara lägre skor, likt de kängor du redan tittat på. Kvalitén verkar mycket bra och passformen är ypperlig. Priset likaså. Du får en halvhög gore-tex känga med vibramsula, mycket stabil, plös utan sömmar, helvulkad gummikant uppdragen nästan till snörningen längst fram osv för ca 1500!!!kr på north star trading 0970-25183. Kängorna kanske säljs närmare dina hemtrakter men det går säkert att kolla upp.
Nästan alla Trezetta:s kängor ligger runt 1500 kr även modeller avsedda för stegjärn.


Hoppas du finner vad du söker.


MVH Urban.
 

Mattias

Gäst
Kängor

Hej!


När det gäller val av kängor så tycker jag att du skall ta stor hänsyn till användningsområdet.
Ska du gå mycket med tung packning skulle jag köra med kängor som är ganska hårda i vristen så att du inte vrickar dig, satsa även på en vibram sula vilket jag starkt rekommenderar.
Läder eller goretex(membran sko) är en annan sak man skall ta hänsyn till, båda har för och nackdelar.
Goretex blir snabbt lite varmare och det kräver i sin tur mer byten av sockar om man har känsliga fötter.
Läder är mindre varmt men blir fort blöt på en myr.


/Mattias
 

leifm@hem1.passagen.se (Leif)

Gäst
M-90

En bra och billg känga är försvarets M-90 känga men du måste nog tejpa fötterna om du har lätt att få skoskav.
Jag vet att många hatar dom här kängorna men då har dom inte vårdat fötterna eller kängorna riktigt.
 

chz@copper.se (Christoffer Zettermark)

Gäst
M-90

Hur får man som civil tag i ett par nya M90 kängor?
 

jonas.utterstrom@vittran.norrrnod.se (Jonas Utters

Gäst
M90

Jag hade M90 kängor (både vinter och sommar varianten) i lumpen och de var väl hyfsade. Fick gå omkring med leukoplast och compeed de tre första månaderna, men sedan så fungerade de bra. Mitt främsta minne var iaf att man var tvungen att fetta i dem varje dag och inte ens det hjälpte för att hålla bort fukt och kyla i längden.


/Jonas
 

jonas.utterstrom@vitttran.norrnod.se (Jonas Utters

Gäst
Kängor

Jag kanske borde ha skrivit det, men jag kommer främst att använda dem till att vandra i fjällen med tung packning. De bör klara eländig blockterräng. I myrmark föredrar jag att använda stövlar.


Angående Goretex, så har jag hört att det fungerar bra i början, men att det förlorar vattentätheten efter ett tag.


Såg en annons i Utemagasinet för en Scarpa pjäxa som såg bra ut. Få sömmar och en skyddande gummikant. Tror även att den hade ett Goretex membran. Nackdelen var priset 2400, som iofs inte är dyrare än de flesta Meindl skor.


/Jonas
 

kmsellin@hotmail.com (Mattias)

Gäst
Untitled

Hej igen!


Har du hittat några kängor än?
Jag gick in ett par ny meindle island alldeles nyligen.
Måste säga att jag blev mycket nöjd med dessa, enda nackdelen är priset.


Vad det gäller goretex och livsläng så har jag ingen anning om det.
men även om du har en goretex känga så skall dessa också vårdas med speciella fetter eller sprejer, sköter man det noga så kanske livlängden ökar.


MVH Mattias
 

jonas.utterstrom@vittran.norrnod.se (Jonas Utterst

Gäst
Inte ännu

Hej,
Nej jag har inte köpt några kängor ännu. Skall göra en ny rundtur på stan imorgon. Det blir förmodligen en av Garmont Picos II, Meindl Island eller Rockport Zenobia.


Scarpa-kängorna gick bort eftersom inga butiker i Umeå verkar ha dem. Och jag köper inte skor via postorder. ;)


/Jonas
 

Guest

Gäst
Meindl Island vs. Lundhags Scandinavia Hiking

Jag har gått i bägge dessa kängor och de har sina fördelar och nackdelar bägge två. De enda jag har fått skavsår i är faktiskt Meindl Island, fast det har bara hänt en gång.


Meindl behövs knappt gås in. Lundhags kräver sin tid men sedan sitter de som gjutna. Goretex membranet i Meindl kängorna slets ut efter bara två säsonger sedan blev det läckage både här och där, till slut körde med vanligt fett på dom också. Lundhags kängorna sliter man inte ut, gummit som täcker hela nederdelen är fantastiskt bra. Meindl kängorna var torra ända tills att goretex membranet började gå sönder, problemet är att när de väl blir blöta så torkar dom aldrig under en fjälltur. Lundhags kängorna torkar snabbare vilket jag tycker är viktigare.


Lukt, det verkar som om fodret i Meindl kängonra samlar på sig all fotsvett för att sedan omvandla det till något väldigt illaluktande, usch och fy, gick inte att få bort. Men det kanske kommer efter ett tag.


Jag har varit nöjd med bägge, både för lätt och tung vandring. Det är nog en fråga om smak och tycke, vilken foten passar bäst i. Jag har Lundhags nu och kommer nog aldrig att byta till något annat.
 
Det blev ett par Garmont Picos 2

Hej,


Efter noga övervägande blev det ett par Garmont Picos 2. Argumenten mot Gortex i skor och foder som suger åt sig svett och väta var mycket hjälpsamma.


Funderade ett tag på Lundhags Scandinavia, men rädsla för skavskår och att Picos var skönare fällde avgörande.


Nu bär det av till Kebnekaise och Jotunheim. :)


/Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vem/vilka ligger bakom "Sarekonline.com"? Fjällvandring 4
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
avslutat080903 Vilka växter är dessa? Fjällvandring 8
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Robwah-9 Vilka stavar ? Fjällvandring 3
jonsa Vilka blöta kängor ska väljas? Fjällvandring 13
Vilka vantar på sommarfjället? Fjällvandring 16
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
Jahoppja Köpråd vandringskängor Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
amme66 Vandringskängor Fjällvandring 9
awellander Lätta vandringskängor Fjällvandring 6
Anliro Tips på bra vandringskängor Fjällvandring 16
StinaIda Vandringskängor för små damfötter? Fjällvandring 8
mnen Vandringskängor Fjällvandring 9
Orstadius Hjälp - Vandringskängor! Fjällvandring 4
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
underdoggy Vandringskängor/skor? Fjällvandring 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...