Vilka tillverkare ska jag kolla på för tält till sommarfjället

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hur mycket fick du pytsa för det med moms och tull, om man får fråga?
4990 för jag valde solid inner. Totalt borde det bli cirka 6800 sek med tull och moms men har inte fått någon faktura av fedex ännu fast jag fick tältet redan... Har redan ett X-mid 2p som jag är väldigt nöjd med men ville ha något som är lite 'lättare' att få upp på ojämn eller hård/stenig mark.

Ajdå! Slarvigt av mig. Huvudbudskapet om att 2000 mm VP borde vara betryggande gäller dock även för den rätta versionen :)

Bägge är ju enskiktstält med (ovanligt nog) membrantyg som ska "andas" över sovdelen. Det funkar kanske bättre/längre än i regnkläder, men är livslängden lika begränsad så blir det ju dyrt. Visst utsätt kläder för mer nötning, men även tälttyg kan vara utsatta för mycket slitage när de rör på sig och tänjs i hård vind.
Hittar du några långtidstest?

PS Rent konstruktivt är inte denna "dubbelkryss"-arkitektur lika stark som vanlig krysskupol.

Har dessvärre inte hittat något riktigt konkret gällande hållbarheten.

I övrigt så är jag inte så orolig för vindstabilitet/tålighet då det är tänkt för användning under sommarhalvåret då det inte alls är lika blåsigt som under den andra halvan.

Oftast när man kikar på videos där de testar tält så får man se hur mycket blåst de klarar utan problem. Men sällan får man se/höra något om hur de står sig i ett riktigt ösregn.
Fick hem mitt Durston X-Dome 2p idag, ska sätta upp det på gården imorgon och kan dela med lite bilder/kommentarer :)

Ytterligare ett av de alternativ jag kikat på. Tycker det är smidigt att kunna använda vandringsstavarna som man ändå har med sig, till att också sätta upp ett tält med. :)

I övrigt så är jag inte så orolig för vindstabilitet/tålighet då det är tänkt för användning under sommarhalvåret då det inte alls är lika blåsigt som under den andra halvan.
Beror på var man tänker sig tälta den årstiden, jag har varit med om både storm och orkan i Sarekfjällen kring mitten av augusti...

(...)

Oftast när man kikar på videos där de testar tält så får man se hur mycket blåst de klarar utan problem. Men sällan får man se/höra något om hur de står sig i ett riktigt ösregn.
Jag har tältat en hel del i både dygnslånga drivande ösregn och starka vindar (oftast samtidigt :p) men aldrig upplevt att det varit vattentätheten som närmat sig marginalerna. Tvärtom med vindtåligheten, så den förblir den avgjort viktigaste faktorn för min del.

Det är väl oftast inte heller en lika stor katastrof om ett tält börjar läcka någonstans, som om det brakar ihop.

De troligen högsta vindstyrkor jag hittills varit med om var i mitten av augusti.
(...) Tycker det är smidigt att kunna använda vandringsstavarna som man ändå har med sig, till att också sätta upp ett tält med. :)
Går man ändå med stavar och inte planerar att lämna tältet i ett "basläger" för någon avstickare/toppbestigning över dagen, så är det såklart praktiskt. Kolla dock denna tråd.

3F UL Gear har jag inte testat själv mer än att klämma på några, men har rykte om sig att vara mer välgjorda än den modesta prisprofilen tyder på. Jag har vänner som är mycket nöjda med deras Lanshan-tält i olika varianter. Kan ni tänka er stavtält, så kanske värt att kolla upp; de verkar inte sällan dyka upp på andrahandsmarknaden också.

Luxe Outdoor är tyngre och nog mer utpräglat lågprismärke, men hört/läst om flera som går i fjällen med dem och är nöjda.

Tyska Vaude och brittiska Vango har haft flera prisvärda högkvalitativa bågtältmodeller av "nordisk" typ (där innertältet reses skyddat efter, eller samtidigt med, yttertältet).

Själv har jag varit väldigt nöjd i 13+ år med min Ringstind SL 1-2 från Helsport, men de är ju inte särskilt billiga och ägarbytet gör mig lite osäker på om de tänkt hålla samma höga kvalitets- och kundserviceprofil som förr. Men ett äldre välhållet second hand-tält från Helsport kan nog vara ett kap.
Vill bara flika in att jag har ett helsport ringstind superlight 1 köpt detta året och testat på fjälltur 7 dagar och där finns verkligen ingenting att klaga över kvaliteten. Det stod stadigt i både stor byar om 25 m/s och hällregn. Det enda som jag hade viljat ändra på med tältet är att jag hade velat ha lite mer mesh i innertältet så att man kan se ut om man ligger inne pga knott och mygg men det är lite av en petitess

Vill bara flika in att jag har ett helsport ringstind superlight 1 köpt detta året och testat på fjälltur 7 dagar och där finns verkligen ingenting att klaga över kvaliteten. Det stod stadigt i både stor byar om 25 m/s och hällregn. Det enda som jag hade viljat ändra på med tältet är att jag hade velat ha lite mer mesh i innertältet så att man kan se ut om man ligger inne pga knott och mygg men det är lite av en petitess
Det var ju skönt att höra! Jag oroade mig lite för om folk kanske läst bl a min gamla recension, och sen råkat ut för att den nya versionen inte höll samma klass.

Tycker du den extra bågen i fotänden gör så pass stor nytta att den är värd den extra vikten? Min gamla SL 1-2 är lättare fast den är större, men visst är det lite långa tygsjok mot fotänden som kräver att man verkligen "trumhinnespänner" tältet vid uppsättning. I fotänden finns bara två tunna hörnpinnar av kolfiber, som jag fick tejpa fast för att de inte skulle tappas bort eller perforera tältväven.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips