Vilka tights åker ni i?

Jag tänkte skaffa mig ett par nya tights för vinterbruk, främt då skridsko och längdåkning. Ser att många åker i Crafts modeller som är vindskyddade på framsidan. De ser toppen ut men vilken modell av dem rekomenderar ni som kör i dem? De finns ju i lite olika tjocklekar och varianter. Jag vill ju gärna ha ett par som inte är för varma när de är runt nollan och så får man plocka på lite under när det är kallt. Kör idag i tighta men inte åtsittande vandrings/klättringbyxor (tierras) och tycker de bra för det mesta (när tempot är måttligt) men de är inte optimala för längd och skridskoåkning i högt tempo.


Crafs website ger inte speciellt användar info tycker jag. Om "PCX Flex Thighs" som är en modell jag överväger tex kan man läsa följande:

- Keeps your legs warm
- Ergonomic fit
- Inner pocket in mesh
- Logo embroidery above knee


1. Det hoppas jag, annars kan jag lika gärna köra i kallingarna
2. Jo, det är ju tights vi snackar om här...
3. Det är faktiskt bra info
4. Ja, det ser jag på bilden och det har väldigt lite med funktionen att göra...



Ok, det var en lite onödigt hackande på Craft, men jag kunde inte låta bli. Nå, ni som har provåkt de olika modellerna, vore kul med era synpunkter på vad som passar i vilken temperatur och i vinklen instensitet. Finns ju andra märken också...har inget emot dem om ni har tips på det istället.
 
Knickers

Och jag som trodde att mörkblå knickers var den enda reglementerade benklädseln för långfärdsskridskoåkare.
 
Jag köpte ett par Craft tights på Stadium eller om det var Intersport. Stretchfleece och någon form av elastiskt vindskydd på framsidan. Har använt dem med ett par Icebreaker långkallingar när jag åkt skridsko när det varit runt -12. Har fungerat bra och jag har inte frusit om benen. Inga problem med kondens eller svett.
 
Craft Storm Tights tror jag dom heter, lagom tjocka, vindtäta fram och med en ventilation under knäet där ett mjukt knäskydd passar precis. Köpta för några år sen så de finns kanske inte längre.
// Bengt
 
I de flesta

fall använder jag elastiska byxor med en del fickor och blixtlåsförsedda muddar nedtill från Mammut. Mammut Ultimate pant är en modell. Jag har också en tunnare (första bilden) men mer vattenresistent modell som är lättare. Rena tights typ vintercykelbyxor passar inte lika bra över kängskaften.

På Vikingarännet och liknande har jag en kroppsstrumpa från Swix.

Thure

Foto Marcus Ihre respektive Bertil Lagerström Ursrungsbildplatser http://www.sssk.se/resurser/bildarkiv/normal/pic_35705.jpg och http://www.sssk.se/resurser/bildarkiv/original/pic_17679_orig.jpg
 

Bilagor

  • pic_35705.jpg
    pic_35705.jpg
    40.2 KB · Visningar: 1,315
  • pic_17679_orig.jpg
    pic_17679_orig.jpg
    108.6 KB · Visningar: 1,208
Harrejisses Thure, ser ut som du ska ut och fânga blâval! Är det harpun-looken som gáller numera istf. för gamla fina. nätta is-pikarna? (Ursákta OT)
 
Craft Storm Tights tror jag dom heter, lagom tjocka, vindtäta fram och med en ventilation under knäet där ett mjukt knäskydd passar precis. Köpta för några år sen så de finns kanske inte längre.
// Bengt

Jag har också ett par såna, använder dem både till längdåkning och cykling. Sköna och bra, dock sitter inte det förböjda knäet helt rätt på mej. Jag har dammodellen och har ganska långa ben. Jag saknade en ficka med dragkedja att ha nyckel i men det sydde jag dit själv.
Jag har bestämt för mej att denna modell, fast något uppdaterad, fortfarande finns att köpa.
Hälsn BM
 
Jag har kamrater som gillar Crafts vintertights, för mig är dom dock för varma för högpulsaktiviteter. Jag brukar använda pro zero med vindstopper och vanliga löpartights ovanpå detta.
 
Håller med !

Och jag som trodde att mörkblå knickers var den enda reglementerade benklädseln för långfärdsskridskoåkare.

Jag håller med knickers gäller...Lundhags har kommit med ett nytt ställ..annars har Haglöfs jättefina brallor..så där lagom tighta..

Isen är här !!!

haa'de Matte
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.