Vilka sandaler är bäst?

Hej!

Kommer att köpa ett par sandaler i vår/sommar - jag har några krav.

- De kommer att användas ute i naturen men dom kommer inte att användas när det är blött så jag ser gärna att de inte har gummi direkt mot foten. Tycker det blir för varmt.

- De ska ha öppen tå, dvs inte keen med tåkappa för att det blir för varmt.

- De ska alltså vara så svala som möjligt.

- Det ska va en bra sula som har ett hyfsat mönster men ingen feting-vibramsula.

- De får gärna vara lätta.

- Inte för stor inneslutning av foten, gärna så lite tyg/läder som möjligt som håller fast foten.

- Inget skallkrav - men det skulle vara skönt att slippa kardborrestängning då jag tycker den håller för kort tid.

Det var mina krav...nån som har nått förslag?

Jag har tittat lite på Lizard Ride:

895.jpg


The anatomical leather footbed offers toe protection and the triple Velcro closures ensure perfect foot stability. The sole unit is extremely lightweight in order to give freedom of movement and to allow the foot maximum sensitivity to the terrain.


SOLE UNIT: Eterno with rubber sole.
FOOTBED: lined in suede leather.
UPPER: quick closure and adjustment. Padded bands for better comfort and foot stability.
SIZES: 35-47.

Kostar ca 900 kr inkl. frakt..

Nån som har ett bättre förslag??
 
Jag skulle råda dig att titta på Chaco. Jag har ett par HipThong som jag är väldigt nöjd med. Det bästa är helt klart hur sulan är bygg så att den ger rätt stöd i hålfoten. Spännen glider inte heller vilket är smidigt. De värnar dessutom om miljön vilket är trevligt.

http://www.chacousa.com/US/en-US/Product.mvc.aspx/15700M/0/Mens/Hipthong-EcoTread?dimensions=0

http://www.chacousa.com/US/en/Men-Styles-Sandals

Jag är oerhört nöjd och skulle jag köpa "hela" sandaler så skulle de definitivt bli ett till par Chaco.
 
Hemma i Svedala promenerar jag i sandaler from april tills det blir för kallt (november?). De jag kör med är Merrell och de billigaste jag hittar varje vår, längsta jag har gått i sådana var uppåt 60 km i ett pass på Gotland, inga problem med fötterna dagen efter!
Å andra sidan är jag van att gå/vandra långa sträckor i ett svep.
 
Jag skulle råda dig att titta på Chaco. Jag har ett par HipThong som jag är väldigt nöjd med. Det bästa är helt klart hur sulan är bygg så att den ger rätt stöd i hålfoten. Spännen glider inte heller vilket är smidigt. De värnar dessutom om miljön vilket är trevligt.

http://www.chacousa.com/US/en-US/Product.mvc.aspx/15700M/0/Mens/Hipthong-EcoTread?dimensions=0

http://www.chacousa.com/US/en/Men-Styles-Sandals

Jag är oerhört nöjd och skulle jag köpa "hela" sandaler så skulle de definitivt bli ett till par Chaco.


Jag är lite sugen på Chacos, och tycker dom sitter bra. Tyvärr har jag två saker emot dom. Dels är dom ganska tunga (eller iallafall var det när jag provade dom för ett par år sedan), dels är det gummi rakt mot foten så man blir så fruktansvärt svettig efter ett par timmar. Men Chacos är helt klart ett alternativ. Dock skulle jag önska att de hade en lättare modell med ett mer fotvänligt material än gummi mot foten.
 
Jag är lite sugen på Chacos, och tycker dom sitter bra. Tyvärr har jag två saker emot dom. Dels är dom ganska tunga (eller iallafall var det när jag provade dom för ett par år sedan), dels är det gummi rakt mot foten så man blir så fruktansvärt svettig efter ett par timmar. Men Chacos är helt klart ett alternativ. Dock skulle jag önska att de hade en lättare modell med ett mer fotvänligt material än gummi mot foten.

Jo, det kan jag förstå. För egen del så tycker jag inte att det är ett problem att de har gummi mot foten, men jag använder å andra sidan mina mycket i anslutning till vatten och då är det bara skönt att det inte är ett material som suger åt sig vatten och blir svampigt. Gällande vikten så vandrar jag inte några längre sträckor i dem men de sitter ofta på dagarna i ända om vädret är rätt. Således är vikten inget problem för mig heller.
 
Finessen med gummi mot foten är att sandalen håller sig torr.
Passar sandalen foten är det väl bara att slå till och börja.
En gångsandal brukar väga mer än ett par duschflipflopps.
Keens och Birkenstock är värda att titta på.
De sandaler som inte passar dig är alltid sämre.
 
Fötter och preferenser

är väldigt olika. Personligen menar jag att de Keenmodeller där hela kontakten mot huden består av läder är suveräna för mina fötter. Har t o m fjällvandrat i mina.

Fördelar är att det blir nära luktfritt och att mindre skräp kommer in i keensandalerna än i andra sandaler jag använt.

Thure
 

Bilagor

  • DSCF0778.JPG
    DSCF0778.JPG
    162.7 KB · Visningar: 4,481
När det gäller Keen och skydd för tårna så håller jag med om att det finns fördelar med det, och faktum är att jag har ett par sådana keen med tåskydd och gummisula, så i närheten av vatten och när det inte är så varmt ute använder jag gärna dom, det gör också att jag inte känner behov av tex. ett par chacos då jag tycker att mina keen täcker upp det behovet. Men när det är varmt ute så blir det olidligt varmt i en sådan sandal med tåskydd som Keen har. Den ventilerar ju obetydligt mer än en träningssko eller en sommarträningssko med mesh.

Så mitt behov är mer kopplat till varma dagar när man håller sig i en torr miljö och vill ha maximal ventilation och ändå ett par sandaler som är bra att gå och stå i. Exempel på sådana aktiviteter kan vara en weekend i Barcelona med mycket vandrande i varmt väder, eller en rockfestival i blekinge när det är soligt och då man står mycket på samma ställe hela dagen.

Mina ursprungliga krav består alltså. En sandal med något annat än gummi mot foten, fotriktig, bra att gå i och gärna lätta.
 
Jag har använt Adidas Straprunner och Teva de senaste 5-6 åren. Båda är sköna även vid många km per dag. Adidas slits ut betydligt fortare men har mkt bättre skydd mot grus, som kommer in i sandalen på Tevorma.
En kant som hindrar grus och vattenpölsvatten att komma in är viktigt när jag väljer sandal. Likaså avsaknad av läder e-som jag ofta använder dem vid paddling
 
Förstår egentligen inte

varför många inte vill ha läder mot foten när det är varmt. Fuktigt läder kyler fötterna skönt.

Syntet mot foten ger IMHO lättare skavsår än läder och dessutom luktar i varje fall mina fötter om det är syntet närmast huden.

Thure
 
Inga problem med läder

Jag har absolut inga problem med läder, har gärna läder. Men vill inte ha det där tåskyddet som Keen envisas med som gör sandalen lika varm som vilken sko som helst. Läder - ja tack. Tåskydd - nej tack - säkert bra i stenig terräng men alldeles för varmt (är inne på mitt 3e par keen med tåskydd så jag vet att jag tycker det är för varmt)

Hittade ett par som heter Born Bumber

shoes_iaec1251444.jpg


Nån som testat??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
puzzelmartha Efterlysning: Doc sandaler Kläder 0
Jocke B Luftiga sandaler - tips? Kläder 3
ala UL-sandaler Kläder 12
estetdrägg Sandaler med täckt tåparti för Breda(!) fötter? Kläder 2
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
andy_02 Köpte Source sandaler via Internet Kläder 2
jamo Grymma Sandaler Kläder 6
madir Fantastiska sandaler - var? Kläder 18
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Buda Class5 sandaler Kläder 0
Blander Sandaler som tål vatten? Kläder 12
Tylön "Bäst" kläder för pengarna Kläder 42
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
langby eVent inte bäst? Kläder 19
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
Nanobell Vilket GTX-ställ ventilerar bäst och torkar snabbast? Kläder 3
Fiberpäls är bäst! Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...