Vilka kartor

BlueChart Atlantic - sjökort
Roads&Recreation Europe - Points Of Interest (POI)
MetroGuide Europe - Adressinformation och POI

De båda sistnämnda finns som jag sade tidigare i äldre varianter som bara bara täckte Sverige/Danmark. Iofs täcker inte heller de nya Europa-varianterna hela Sverige utan bara den södra hälften, eller kanske tredjedelen?

Roads&Recreation är en bantad variant tänkt för GPS:er med väldigt lite minne. Har du en Vista är MetroGuide mycket bättre.

Programmet som används för att ladda ner alla Garmins kartor till GPS:en heter MapSource och följer med på CD:n du köper. På denna sida där alla Garmin MapSourceprodukter beskrivs, http://www.garmin.com/cartography/mapSource/index.html, kan du se täckningen genom att välja produkten i droplistan uppe till höger och sedan zooma in i fönstret som då kommer upp. De gula områdena är samma som du sedan kan ladda ner i GPS:en.

Om du tittar på lite äldre trådar här i forumet så ser du att det dessutom finns möjlighet att ladda ner egna kartor i Vistan. Det är väldigt krångligt och givetvis helt osupporterat av Garmin men skall enligt uppgift vara möjligt. Dock tror jag att du ändå måste ha Garmins MapSource-program för nedladdningen??! Adressökning och sådana finesser antar jag att du kan glömma med denna hemkokta lösning.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Europe vs Sweden/Denmark

Garmin Vista; sa:
Jag får inte bättre teckning med
MapSource MetroGuide Europa ?
En den varianten som jag har med Sverige & Danmark !
Jo täckningen går en aning högre upp i Sverige. Sedan är Oslo och Helsingfors med och naturligtvis resten av Europa som inte är med alls på Sweden/Denmark.

Ännu viktigare är att kartmaterialet är flera år nyare. Mina favoritexempel är Höga kustenbron och Öresundsbron som båda är med på de nyare Europe-skivorna men som inte finns på de gamla.

Det kanske mest intressanta med det nyare kartmaterialet, åtminstone om man använder GPS:en i fordon, är att MapSource kan göra autorutt (välja vilka vägar och gator man skall ta för att komma från punkt a till punkt b), som sedan kan laddas ner i enheten.
[Ändrat av PR 2002-10-14 kl 20:13]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips