Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige?

Jag tar tacksamt emot tips på åar i Sverige (och möjligen även Norge) som är lämpliga för paddling. Det får gärna vara lite strömt men lämpligt för en vanlig kajak/kanadensare - inte forspaddling.

Följande faktorer tycker jag är intressanta (vad jag kan komma på just nu):

- Var, när, hur (var hittar jag ån, när är den lämplig att paddla, hur går jag till väga)
- Naturskönhet
- Paddelbarhet (slippa lyfta och bära, inte alltför strömt och farligt etc.)
- Bra ställen att tälta på längs med vägen etc.
- När och om det är mycket mygg
- Vildmarkskänsla (inte alltför många glasskiosker och turister längs med ån, eller i vart fall inte överallt)
- Indiankänsla (möjlighet att långsamt stryka förbi trånga passager med tätt vegetation med pilbågen redo)
 
Du kan starta 15 km norr om Hällefors vid Sävenfors och paddla Älgensjöarna ner till Grythyttan och sen vidare ner till Karlskoga. Alternativ startplats är Älvsjöhyttan 30 km nordväst om Hällefors och Svartälven ner till Hällefors.

Lyft blir det på bägge alternativen så kärra är bra att ha.

Mygg blir det alltid i anslutning till sjöar under högsommaren. Tidig vår eller efter ca 15 augusti brukar det lugna ner sig.

Bägge sträckorna är ganska lie bebyggelse längs.
 
Härån

Jag har paddlat Härån utanför Jönköping några gånger och tycker den uppfyller dina kriterier väldig väl. Den är lagom lång för en helg, eller möjligen en långhelg, om man vill lägga endel tid på att fiska, fotografera etc.

Det finns också en mycket trevlig kanotuthyrare som kan hjälpa till med hämtning av kanot när man paddlat klart. Svenarums kanotuthyrning, de har en hel del service även för dem som tar med egen kanot.
 
Intressant tråd, gillar själv åar och mindre vattendrag gärna med mindre forsar.

Intresserad av sällskap, droppa ett mail...

Mvh Johan

Kollar just på bilder från svenarums kanotuthyrning....viiill paddlaaa :)
Med Kajak vore nice men kanadensare funkar också.
 
Härån

Jag har paddlat Härån utanför Jönköping några gånger och tycker den uppfyller dina kriterier väldig väl. Den är lagom lång för en helg, eller möjligen en långhelg, om man vill lägga endel tid på att fiska, fotografera etc.

Det finns också en mycket trevlig kanotuthyrare som kan hjälpa till med hämtning av kanot när man paddlat klart. Svenarums kanotuthyrning, de har en hel del service även för dem som tar med egen kanot.

Låg det många trän i vägen i ån? Risk för lågvatten under sommaren?
 
Hej
Om du letar åar och älvar i vildmarken då rekommenderar jag att du beställer boken Kanotguiden av Jan Lönn. Den är bättre än motsvarande på nätet. Finns bara begagnad. Ex Bokbörsen.se.

Jag skriver kort här om mina tips. Vill du läsa mer om de jag nämner så finns mer info, filmer mm på min blogg Liv i kanot. Gäller de jag har kört.

Görälven från norska Ljördalen till Sälen.

Om du vill ha tät vegetation och indiankänsla. Lyckebyån i Blekinge. Kräver en del vatten. April- maj bra.

Nissan. Ex från Norra Unnaryd. Ger fin natur. Dock aldrig långt från vägen. Går att börja högre upp men då fler trädjox. Högre upp ex Södra Wood Unnefors.

En norrlandsälv som är bra att börja med är Kalix älv. Dock ganska mycket fors. Älven är lätt att nå. Behöver du hyra så Kanotcentral Norr även om de har uppehåll för Corona denna sommar. Paddlar du andra halvan av juli till september så har du ganska snälla forsar i och med lägre vatten.

Lycka till
Arvid
 
Kan hålla med om djungelkänslan i Lyckebyån men som också sagts, inte när det är förr torrt, då blir det mycket lyft.

Helgeå från Torsebro (norr om Kristianstad) till Åhus alternativt Yngsjö är en 1-2 dagarstur med kanadensare genom varierande natur, inte helt vildmark - en del odlingslandskap och även genom stan Kristianstad. Inga lyft på denna sträcka och inga forsar, mycket svag medström.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.